4 simple råd til at skabe en content-strategi

Content marketing er en af de mest betydningsfulde online marketing trends, fordi det er indholdet, der engagerer dine brugere og skaber opmærksomhed om dit brand. Desværre udarbejdes og udgives alt for meget content uden en egentlig strategi. For mange virksomheders vedkommende bliver det skabt lidt på må og få, og det bliver ofte nedprioriteret. Og det er en skam, når content marketing er så effektivt i en online verden, hvor det handler om at blive bemærket og skabe unikt indhold.

Uden en egentlig strategi bag din content-indsats, udnytter du ikke dets potentiale, og du risikerer, at effekten går tabt, hvilket vil betyde spildt arbejde. Derfor får du her fire gode råd til at lægge en content marketing strategi og få mere gavn af dit content-arbejde.

 

1. Visionen bag

Først skal du definere meningen bag din virksomheds content, som derved danner hele grundlaget for content-arbejdet. Hvad er intentionen og formålet med at skabe content? Og hvad skal det kunne?
Er formålet fx:

  • At opbygge et større netværk?
  • At skabe opmærksomhed?
  • At øge salg/generere flere leads?
  • At opbygge et brand?
  • At engagere brugere?
  • At fremhæve jeres kompetencer?
  • Eller noget helt andet?

Der vil typisk ikke være et entydigt svar, og grundlaget vil sandsynligvis dannes af en kombination af flere formål. Det er dog vigtigt, at du overvejer, hvad de mest essentielle formål med content-arbejdet er, da du først herefter kan opsætte en egentlig målsætning.

 

2. Kend din målgruppe

For at sikre målrettet indhold, bliver du nødt til at have et godt indtryk af, hvem din målgruppe er, og hvad de gerne vil have.

Et værktøj som Google Analytics kan give dig konkrete tal og informationer – ikke blot om hvem dine besøgende er ud fra demografi og loyalitet, men også om hvad dine besøgende interesserer sig for på din platform.

En anden måde du kan finde ud af mere om dine besøgendes interesser, er ved at undersøge, hvad der interesserer dem på de sociale medier. Undersøg, hvad der bliver snakket om inden for din branche, og hvad dine kunder mener om dit brand.

 

3. Distribution

Det er spild af tid, hvis du laver content, som ingen ser. Det er derfor ikke nok kun at producere relevant indhold – du skal også distribuere indholdet der, hvor dine modtagere er. Det kræver, at du kender din målgruppe rigtig godt, hvilket er endnu en grund til at gøre noget ud af det forrige punkt.

Når du har skabt indhold, kan du med fordel dele indholdet op i mindre bidder og publicere det over længere tid eller på flere forskellige kanaler. 5 gode råd kan eksempelvis splittes op og sendes ud med fem forskellige nyhedsbreve, eller blive til fem opslag på de sociale medier. Brug og genbrug det content, du producerer. Så får du mest ud af både dit indhold og din tid.

 

4. Planlægning

For at hjælpe dig selv i processen kan du planlægge dit content på forhånd. Af planen skal det både fremgå, hvad indholdet skal omhandle og på hvilken kanal, det skal publiceres. Derudover er det op til dig, hvor detaljeret du vil gå til værks. Jo mere detaljeret en content-plan, jo bedre overblik og overskud får du. Derfor er det også en god idé at skrive en deadline for, hvornår indholdet skal være renskrevet, og hvornår der skal læses korrektur, så det er klar til distribution.

Når du har en plan for dit content har du mulighed for at skabe balance mellem indhold, emner, kanaler og tidspunkter.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.