Bloggermarkedsføring – samarbejd med bloggerne, og få flere kunder

Bruger du bloggermarkedsføring som en del af din online marketing? Det kræver en solid indsats at opbygge de nødvendige relationer til relevante bloggere, men så kan bloggermarkedsføring også skabe langsigtet værdi for dig og din virksomhed. Bliv klogere på bloggerne og deres online marketing-potentiale lige her.

Bloggermarkedsføring – Hvad er det?

shutterstock_131670923

Bloggermarkedsføring er brugen af bloggere som et aktivt element i en samlet markedsføringsstrategi.Det foregår typisk ved, at du som virksomhed finder en række bloggere, der skriver om emner, som har en naturlig forbindelse til et eller flere af dine produkter. Du vil så kontakte disse bloggere med et tilbud om at samarbejde med dem på en måde, der både er en fordel for dem og for din virksomhed.

Du kan for eksempel tilbyde dem en række testprodukter fra dit sortiment, som de kan beholde på betingelse af, at de skriver et indlæg på deres blog, hvor de anmelder produkterne og linker til din hjemmeside. Du kan også tilbyde dem en velskrevet artikel, der omhandler et emne, som vil være relevant for deres blog imod at de linker til din hjemmeside en eller flere gange i artiklen.

[framed_box]

Bloggermarkedsføring kræver:

  1. at du er i stand til at finde relevante blogs, som du ønsker omtale fra eller som du gerne vil have skal linke til din hjemmeside.
  2. at du er i stand til at opbygge en relation til bloggerne bag dine udvalgte blogs, så de er klar på at samarbejde med dig.
  3. at du formår at skabe en profitabel balance mellem det, du tilbyder bloggerne, og det de giver dig igen.

[/framed_box]

 

Hvad kan du opnå med bloggermarkedsføring?

shutterstock_108317768

Målet for bloggermarkedsføring er som regel at skabe opmærksomhed om et budskab eller et produkt samt at skabe links til din hjemmeside ved at skrive relevante indlæg, der bliver postet som gæsteindlæg på relevante blogs.

Du kan opnå flere fordele ved af få dine gæsteindlæg postet på gode blogs. Du får SEO-værdi, hver gang et troværdigt domæne linker til dig, du får branding af dine produkter og/eller din virksomhed, hvis du skriver dine indlæg godt, du får trafik til din hjemmeside, hvis du sørger for at komme på relevante blogs med læsere, der har interesse i dine produkter, og endelig får en relevant salgskanal.

 

Hvilke faldgruber skal jeg holde øje med?

Du skal være opmærksom på følgende faldgruber, hvis du beslutter dig for at integrere bloggermarkedsføring som en del af din overordnede strategi. Når det kommer til markedsføringslovgivningen, stilles der nogle krav til bloggermarkedsføring (læs mere her). 

De faldgruber, som vi oftest støder på hos Compell, er, at bloggere ikke altid gør det synligt overfor deres læsere, at deanmelder et sponsoreret produkt fra en given virksomhed. Bloggerne skal ifølge lovgivningen altid gøre opmærksom på, at de har modtaget et produkt e.l. for at skrive et indlæg om netop dette produkt eller virksomheden, der forhandler det. Vi oplyser selvfølgelig bloggerne om dette men kan ikke kræve, at de efterfølger disse krav.

En anden problematik der findes på bloggermarkedet er bloggere, der ikke holder sig til at skrive sponsorerede indlæg, som er relevante for deres læserskare. Disse bloggere ender med at være irrelevante for deres følgere, hvilket gør dem til dårlige promotere af et produkt. Det er derfor vigtigt at samarbejde med bloggere, som ikke ønsker at skjule, at de samarbejder med virksomheden og som har en velfungerende blog, der matcher de produkter, din virksomhed ønsker at promovere.

Du undgår faldgruberne i bloggermarkedet ved at opbygge gode relationer til relevante bloggere. Compell arbejder målrettet med dette.

 

Hvad kan Compell gøre for dig?

Compell har et netværk af over 80 bloggere, som vi jævnligt benytter til at skabe links og relevante indlæg for vores kunder. Vores netværk dækker over bloggere indenfor områderne livsstil, mode, mad, gravid/baby, indretning, fitness samt flere forskellige nicheområder.

Hvis du ønsker at benytte blogs som en aktiv markedsføringsstrategi, kan Compell hjælpe dig med hele processen fra strategi, kontakt til relevante bloggere, vurdering af værdien af indlæg på den enkelte blog, produktion af gæsteindlæg og projektledelse, der sørger for at du kommer i mål med dine indsatser. Vi kan desuden rådgive dig om bloggermarkedsføring, og hvordan du får mest muligt ud af denne ud fra din specifikke virksomheds situation.

Skrevet af Nicolaj Nielsen

2 svar til “Bloggermarkedsføring – samarbejd med bloggerne, og få flere kunder”

  1. […] Brugen af bloggere som en aktiv del af din markedsførings-og brandingstrategi er blevet mere udbredt blandt små og store virksomheder. Læs f.eks., hvordan du kan bruge blogs som et brandingværktøj her. […]

  2. […] har tidligere skrevet om, hvordan samarbejde med bloggere kan være profitabel for danske virksomheder, samt hvordan du som virksomhed udvælger de helt […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Compell
Sønderskovvej 7
8520 Lystrup
(+45) 71 99 75 15
info@compell.dk (Formular)