Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Blogmarkedsføring – hvor, hvad og hvordan

Vi har tidligere skrevet om, hvordan samarbejde med bloggere kan være profitabel for danske virksomheder, samt hvordan du som virksomhed udvælger de helt rigtige bloggere til processen. Når virksomheder benytter blogger-markedsføring i det daglige, ser de ofte kun én type af samarbejde som en mulighed, og får herved ikke det fulde potentiale ud af deres markedsførings- og brandingstrategi.
Hvilke typer af blogmarkedsføring kan du benytte? Læs med i dette indlæg og få svaret.

Typer af blogsamarbejde
Når først man beslutter sig for at etablere et samarbejde med bloggere, er det vigtigt at man forstår hvilke muligheder der eksisterer, samt hvornår disse muligheder er at foretrække.

Der findes flere typer af blogsamarbejde, hvor vi hos Compell ofte opdeler disse i 5 kategorier. Virksomheder har en tendens til kun, at opfatte en af disse som en reel løsning. Hvis du ønsker at skabe langsigtede resultater igennem samarbejde med blogs, vil det være nødvendigt at overveje alle typer af blogsamarbejde.

De 5 typer af blogsamarbejde er:
1)      Anmeldelser & konkurrencer
2)      Blogger-events
3)      Blogger-besøg
4)      Blogkonkurrencer
5)      Gæsteindlæg

Anmeldelser & konkurrencer
Dette er den traditionelle brug af blogger-markedsføring, hvor du fremsender et produkt til bloggere, hvorefter bloggeren enten anmelder disse, eller giver disse til en af deres læsere i en giveaway konkurrence på bloggen. Denne type af samarbejde, er i flere situationer en fordelagtig type af samarbejde, hvor du nemt kan få dit produkt fremvist overfor din målgruppe, og herudover kan det benyttes ift. forbedringer på placeringer på Google. Dog kan denne strategi, hvis ikke udført rigtig, give dårlig eller upræcis omtale, som ikke gavner din virksomhed. Få mere information omkring emnet her og her.

Blogger-events
Inviter en række bloggere indenfor når du f.eks. har noget nyt at fremvise. Fordelen ved brugen af blogger-events er, at du fremviser produktet præcist som du ønsker, og kan sætte de ord på produktet som du ønsker. Du møder bloggerne i øjenhøjde, og nedbryder en barriere imellem personen som skal formidle dit budskab, hvilket ofte vil gavne det endelig budskab som bloggeren skal formidle. Læs hvordan du bruger blogger-events her.

Blogger-besøg
Inviter en blogger indenfor til en personlig præsentation af virksomhedens og dennes produkter, og giv bloggerne mulighed for, at stille dybdegående spørgsmål omkring begge. Ved denne type af blogsamarbejde, er det vigtigt at der er en klar sammenhæng imellem bloggens skrevne emner samt butikkens fremtoning og produkter. Et eksempel kan være at få en fitnessblogger til at besøge en virksomhed der sælger fitness udstyr. Læs mere omkring at skabe det rigtige match imellem bloggeren og virksomheden her.

Blogkonkurrencer
At skabe mere omtale omkring din virksomhed eller dit produkt, kan gøres igennem afholdelsen af en konkurrence overfor bloggerne, hvor disse har mulighed for at vinde en præmie af eftertragtet værdi. Igennem denne type af blogsamarbejde trækker du på bloggernes kreative egenskaber. Denne type af samarbejde kan være fordelagtigt for virksomheden, men præmien, deltagelseskrav, strukturen samt meget andet, skal være i overensstemmelse med den type af blogs du ønsker at engagere med konkurrencen. Se et eksempel på en blogkonkurrence hos BoShop her.

Gæsteindlæg
Hvis virksomheden er i en situation hvor de har noget viden indenfor det respektive felt, som bloggeren anser som relevant for sine læsere, kan et gæsteindlæg være en god måde at indtage en ekspert-position på overfor målgruppen, og herved skabe en langsigtet profitabel relation.

Hvilken type skal du benytte?
Det er vigtigt at man i den konkrete situation gør sig mange overvejelser, omkring hvilken type af blogsamarbejde man ønsker at benytte. Man kan med fordel stille sig følgende spørgsmål:
a)      Hvad er formålet med processen?
b)      Skal blogsamarbejdet benyttes som en SEO, branding eller anden markedsføringsstrategi?
c)       Ønsker man kun at ramme den brede befolkning eller en niche?
d)      Ønsker man at brande virksomheden eller produktet?

Afslutningsvist kan det være en fordel, i stedet for at argumentere for sit valg, at vende spørgsmålet om og argumentere for, hvorfor man ikke har en anden type samarbejde.

Hvis du er nysgerrig efter at høre mere, om hvordan blogger-markedsføring kan styrke dit brand og lokke flere kunder i din butik, er du altid mere end velkommen til at sende mig en mail på nn@compell.dk eller til at ringe på 51 91 09 99. Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Nicolaj Nielsen

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: