Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Compell i Kontant

Den 11-02-2016 satte Kontant på DR 1 fokus på virksomheder, der lever af at indsamle og videresælge forbrugeres kontaktoplysninger vha. tvivlsomme eller direkte ulovlige metoder. Og Compells direktør, Bjarke Bekhøj, var en af de marketing-eksperter, som blev interviewet af vært Jakob Illeborg.

Som Bjarke også forklarede i interviewet, så er der, set fra Compells perspektiv, flere problemer i forhold til denne type leadgenereringsvirksomheder. Altså… udover det faktum, at det de gør, er – eller grænser til at være – ulovligt. Problemer som både vedrører forbrugerne samt de virksomheder og markedsføringsbureauer, som os selv, der lever af markedsføring.

1. Det er møgirriterende, når man først er havnet i telefonsælgernes net. Det kan vi godt blive enige om. Meget enige!

2. Det er snyd og bedrag. Det forplumrer hele marketingbranchen, både online og offline, idet forbrugerne udvikler en overdreven mistillid overfor virksomheder, der udbyder diverse tilbud, services og konkurrencer, på trods af at disse er reelle og faktisk kan være til glæde og gavn. Det betyder, at det bliver dyrere og sværere at nå ud til sine potentielle kunder

Skepsis er selvfølgelig nødvendigt – og noget, som vi forsøger at lære både vores kunder og forbrugere generelt at praktisere, når de skal navigere i de mange tilbud og informationer online. Men hvis den generelle tilgang til disse bliver ”nej, de prøver bare at snyde mig”, så er det er problem.

3. Forbrugerne der ikke ved, at de i forbindelse med en konkurrence har givet samtykke til, at en lang liste af virksomheder må kontakte dem, de retter deres harme mod de pågældende virksomheder – og altså ikke mod den virksomhed, der i første omgang har indsamlet og videresolgt oplysningerne om dem på ulovlig vis.

4. Eftersom mange brugere uforvarende har ”givet tilladelse til” at virksomhederne må kontakte dem, er de også mindre modtagelige for de tilbud, de efterfølgende vil modtage fra telefonsælgere eller via mails, SMS og annoncer etc. På trods af at disse leads billige, og virksomhederne kan købe rigtig mange på en gang, så er de sværere at konvertere til kunder, hvorimod få gode leads kan vise sig at være langt mere værdifuldt for en virksomhed. Kvalitet frem for kvantitet.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: