Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Google Search Console SEO guide

Bjarke_2022
Bjarke Bekhøj
Direktør & Partner

Tilbage i maj 2015 ændrede Google Webmaster Tools navn til Google Search Console, og har ligeså skabt fornyet interesse hos de mange brugere, grundet de mange vigtige oplysninger Google Search Console tilbyder. I ugens blogindlæg ser vi derfor nærmere på ét af de elementer i Google Search Console, som du især skal stifte bekendtskab med, hvis du ikke på nuværende tidspunkt har gjort det; nemlig søgeordstrafik fra Google. Google Search Console giver en række værdifulde oplysninger, som du kan benytte til at forbedre din hjemmeside, og ligeså, som et aktivt led i din SEO-strategi.

Søgeordstrafik fra Google 



Før i tiden var det muligt at finde informationer om hvilke søgeord folk havde søgt på i Google, før de besøgte din hjemmeside. Disse informationer var tilgængelige via Google Analytics, men blev senere fjernet og erstattet med ”not provided”. En del af disse oplysninger er nu tilgængelige i Google Search Console, hvor du kan få oplyst hvilke søgeord du er repræsenteret på, hvor mange klik du har fået derpå m.m.

Ud over dette har du muligheden for at få oplysninger om placeringer samt udviklingen i placeringerne. Disse oplysninger kan du få både på søgeordsniveau eller generelt for alt modtaget søgeordstrafik. Du kan efterfølgende krydre disse data med alt fra CTR, antal eksponeringer samt filtrering på sider, lande, enheder samt søgetyper. Der er dog grænser for, hvor langt tilbage disse oplysninger går, og 21 maj er således skæringspunktet.

Disse oplysninger kan du aktivt benytte til at se udviklingen for din hjemmeside og herudfra fastsætte hvilke indsatsområder, der i den kommende periode skal have fokus. Analysemulighederne er mange, og kun fantasierne sætter grænser for mulighederne. Herunder har vi sammensat 3 hurtige analyser, du kan benytte til din SEO-strategi.

3 hurtige analyser



1) Filtrering på sider for at se, hvorvidt der er behov for at udarbejde/forbedre én side til placering på det udvalgte søgeord (se billedet herover).


2)Filtrering på enheder (generelt og på enkelte søgeord) for at se, hvorvidt din totale hjemmeside håndterer mobilenheder samt hvilken type indhold, der tiltaler disse ”forskellige” typer af besøgende.


3) Visning af udviklingen på de enkelte søgeord for at se, hvorvidt disse oplever fald eller stigning. Dette kan være grundlag for videre analyse med tiltag til hvilke søgeord der skal være i fokus ift. at skabe vækst.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: