Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Twitter-præsidenten løb med sejren

Barack Obama fik lov at blive fire år mere i Det Hvide Hus, da han i onsdags vandt USAs præsidentvalg over Mitt Romney.

På trods af megen kritik fra flere magtfulde amerikanere som følge af bl.a. de sociale reformer, har borgerne i USA besluttet, at Obama skal lede dem i endnu en periode – og hans tilgang til sociale medier kan meget vel have haft indflydelse på den beslutning.

Twitter-præsidenten

Det er ikke tilfældigt, at Obama har fået øgenavnet Twitter-præsidenten. I skrivende stund har Barack Obamas officielle twitterprofil mere end 22,5 millioner følgere, og gennem hele præsidentkampagnen har sociale medier været brugt flittigt som kommunikationsværktøj.
Det er dog ikke selve kampagneaktiviteterne, der er det væsentligste. Det væsentligste er, hvad der blev gjort før kampagneperioden.

Team Obama har gjort stor brug af sociale medier gennem hele hans præsidentperiode, hvilket har skabt hele grundlaget for at bruge sociale medier effektivt i kampagneøjemed. Sammenlignet med Romney har Obama i omegnen af 10 gange så mange likes på Facebook, 30 gange så mange followers på Twitter, 20 gange så mange visninger på YouTube og 45 gange så mange followers på InstaGram.
Det enorme antal mennesker, der i løbet af præsidentperioden har valgt af følge Obama, har givet ham et forspring uden lige på sociale medier, og hans budskaber op til valget når derfor lettere direkte ud til vælgerne.

Den direkte kommunikation er vigtig

Obama har gjort det til en dyd at kommunikere direkte med borgere i både USA og andre lande. I krisesituationer af national og international karakter har han insisteret på at kommunikere bredt med den befolkning, der påvirkes af krisen, frem for blot at tale med statsoverhoveder og magthavere.
Ikke nok med, at det får Obama til at virke mere menneskelig, imødekommende og tilgængelig – det giver også mange borgere en følelse af en mere direkte relation til den amerikanske præsident. Kan en præsidentkandidat opbygge en direkte relation til sine vælgere i stor skala, er vedkommende så godt som valgt. Især når disse vælgere begynder at føre kampagne for kandidaten til deres relationer.

Hvad kan jeg lære af det?

Har Twitter vundet valget for Obama? Næppe, men det har med al sandsynlighed haft en indflydelse på valgresultatet, og indflydelse på valg er et centralt aspekt af markedsføring. Derfor er der tre ting, du kan tage med:

  • Sociale medier kan påvirke den generelle opfattelse af dit brand eller din virksomhed
  • Vedvarende brug af sociale medier giver dig et kvantitativt og kvalitativt forspring
  • Du bør kommunikere direkte med slutbrugerne – det er i sidste ende dem, der træffer valget

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: