10 ting du skal huske hvis du flytter dit website

Sidder du med planer om en større opdatering af dit website eller din webshop, eller skal du af en anden grund flytte dit website?

Dette kan påvirke din organiske trafik drastisk, hvis ikke du er OBS på at løse opgaven rigtigt. Der skal ikke den store ændring til i din backend før at det påvirker din organiske trafik og netop derfor vil jeg i ugens blogindlæg gøre dig opmærksom på 10 ting du bør have styr på inden du flytter dit website eller launcher den nye version.

 

URL-struktur

En lille ændring i din URL-struktur kan have afgørende betydning for dine søgetermers placering. De søgetermer der giver dig organisk trafik er naturligvis tilknyttet en URL, også kaldet en landingsider. Det er denne URL, som Google har fundet værdifuld for visse søgninger og derfor er det denne URL, som fremstår på deres søgeresultatssider. Ændre du på disse URL’er, så er der ingen garanti for at Google selv finder ud af, hvad der er op og ned i forbindelse med ændringen med mindre du selv gør dem opmærksomme på det.

Behold derfor den samme URL-struktur eller følg med længere nede og se hvorledes du kan løse det, såfremt din URL-struktur skal ændres.

301 redirects

For hurtigst muligt at give dig svaret på ovenstående problemstilling ved ændring af URL-strukturen, så er svaret her:

301 redirects. Med dette fortæller du ganske simpelt Google omkring dine ændringer, således at man automatisk bliver omdirigeret fra den gamle URL til den nye.

Eksempel:
Hvis du eksempelvis har en side som sælger Nike sko med følgende URL ‘www.testshop.dk/sko/nike/nikesko’ og den selvsamme side på din nye webshop kommer til at befinde sig et nyt sted således at denne sides URL nu hedder ‘www.testshop.dk/nike/sko’, så kan du med en 301 redirect fortælle Google at denne gamle URL nu hedder noget nyt og på den måde “automatisk” videresende folk til dette.

Havde du ikke opsat denne 301 redirect, så ville du have sendt potentielle købere til en tom side – også kaldet en 404 side, hvor det naturligvis ikke er muligt at købe eller finde det brugeren har behov for. Det samme vil ske for Googles crawler næste gang den besøger denne URL og dermed kan den slå fast at denne URL ikke længere eksisterer og dermed heller ikke din placering eller organiske trafik for denne URL.

404 side

Med chance for at nogle gamle URL’er ikke bliver rettet eller brugere lander på din side via et ekstern link til en side, der ikke eksisterer, ja faktisk er der mange muligheder for at folk kan lande forkert på dit website, og netop derfor kan det især ved flytning eller en større opdatering være fornuftigt at have en god 404 side. En 404 side er den “fejl-side” som brugerene lander på, hvis der er opstået en fejl af diverse slags. Derfor kan man med rette sikre sig, at ens 404 side ligner resten af den nye website og evt. også tilføje en kort tekst omkring ombygningen og at vedkommende ved en fejl er havnet det forkerte sted.

Det er værd at gøre et sidste forsøg for at beholde denne bruger på dit website, frem for at se dem forsvinde med det samme igen.

Døde links (Broken links)

En af de måder hvorpå brugerne kan havne på din 404 side er gennem døde links, også kaldet broken links. Disse døde links kan opstå på dit eget website, såvel som på eksterne websites. Det kan være en avis, en blogger eller noget helt tredje har linket til at produkt hos dig, som er udgået og hvor du ikke har været obs på at få sat en 301 redirect op da dette produkt udgik. Dette giver altså et dødt link til dit website.

Som nævnt i afsnittet ovenfor, om 404 sider, så har det en række fordele at få denne lavet ordenligt, men dette døde link kan også meget vel have haft en vis værdi overfor Google, som nu kan være gået tabt. Dette kan godtgøres ved at få opsæt en række 301 redirects, som kan lede brugeren til en mere korrekt side og dermed også flyttet værdien hos Google derind.

For at bruge eksemplet med Nike sko igen, så kan det være en Nike sko, som ikke længere er i produktion eller som blot ikke bliver forhandlet længere. Dette døde link til netop denne Nike sko, kan du så vidersende til en anden lignende sko eller til din landingsside for Nike sko, fremfor at folk havner på din fejl-side og værdien af den gamle URL er gået tabt.

Til dette kan der benyttes flere gode programmer til at crawle dit website for disse døde links. Her kan jeg anbefale at benytte enten Xenu til Windows brugere eller Screaming Frog til Mac-folket.

Eksterne & interne links

Når du nu har fået sikret dig, at der ikke længere findes døde links til eller på dit website, så kan du med rette kaste dig over dine eksterne og interne links. Som du lige har læst i tidligere afsnit, så kan disse links være med til at flytte værdi fra Google fra den ene URL til den anden. Det er derfor også værdifuldt at sikre at disse links’ værdi bliver vedligeholdt på det nye website. Her kan du også benytte Xenu og Screaming Frog crawlerne til dine interne links. Hertil kan det også anbefales at benytte et andet software til sikring af de eksterne links.
Her kan man igen nemt købe sig fattig i det store udvalg. Personligt er jeg rigtig godt tilfreds med Ahrefs.com.

Page title

Klik for større billede

Page title

Når du nu har sikret at alle dine URL’er bliver håndteret korrekt, så er det tid til at tage dig af andre ting ved dine landingsider. Her er det blandt mange andet vigtigt, at du får flyttet dine siders page title. Disse har også stor betydning for at du kan bevare dine placeringer.

Billedet til højre viser hvad page titles er.

Meta data

Hver af dit gamle websites URL’er har forhåbentligt noget værdifuldt meta data, som skal flyttes med over på det nye site. Meta data dækker over dine URL’ers Meta Description samt en lang række andet data, som kan være meget forskelligt fra website til website. Det kan blandt andet være information omkring din side, som er kodet i forbindelse med rich snippets og andet. Din Meta Description er din korte beskrivelse af siden, som også bliver vist på søgeresultatssiden hos Google.

Indholdet

Det er også nødt til at blive nævnt, at du også skal sørge for at få flyttet indholdet fra alle dine landingssider til deres nye respektive sider. Desværre er der fortsat folk, som kan komme i tanker om dette, hvor det desværre kan være for sent.

Robot.txt

Sørg også gerne for at din nye Robot.txt fil er up to date. Ved en flytning eller opdatering kan mange filer nemt blive flyttet rundt på, og har du tilfældigvis ‘disallowed’ nogle specifikke mapper, hvor der nu kan ligge vigtige filer, så kan dette have indflydelse på hvordan Google’s crawler læser dine sider.
Tjek derfor gerne en række forskellige sider for en sikkerheds skyld og vær sikker på, at alt ser ud som det skal.

Du kan nemt tjekke dette i Google Webmaster Tools.

Sitemap

Der er ikke meget ved at alt ovenstående er udført korrekt, hvis ikke Google kommer forbi. Sørg derfor at dit Sitemap er korrekt sat op, således at alle disse ændringer etc. bliver fanget af Google, så hurtigt som muligt.

Er du i tvivl eller har du brug hjælp med flytning af dit indhold på din wepshop eller dit website, så hjælper vi dig gerne godt på vej.

Send en mail til info@compell eller ring til os på 71 99 75 15.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.