3 værktøjer der gør dit on-page SEO-arbejde nemmere

Når du arbejder med SEO, er det rart at have nogle værktøjer ved hånden, der gør det analytiske arbejde nemmere. Her er tre tips til gratis udvidelser i Google Chrome, der gør SEO-arbejdet nemmere

Check my links

Værktøjet “Check my links” crawler en given underside på din hjemmeside og leder efter links på siden. Det kan du bruge til 2 ting:

  • Find et link på en underside
    • Vil du gerne rette i et link på en given underside, men kan du ikke finde det? Det lyder måske som et overkommeligt problem, men på nogle hjemmesider kan det være svært se, hvor linket ligger henne – især hvis der er mange links i teksten. Med ”check my links” bliver denne proces nemmere. Værktøjet highlighter de links, der er på undersiden, med en firkant rundt om linket, og det bliver nemmere at fange for øjet.
  • Find ‘broken links’
    • Den vigtigste funktion dette værktøj har, og hvor det er mest handy, er til at tjekke, om der er broken links på en given underside. Dvs. har du en ide om, at der på en underside på din hjemmeside, eller andres hjemmesider for den sags skyld, er et link som ikke længere virker – men du ikke ved hvor det er, kan ”Check my links” finde frem til det. Ved de links der virker, bliver boksen rundt om linket grøn – og ved dem der ikke virker, bliver boksen rød. Nu ved du hvor linket er, og du kan gå ind i CMS-systemet og rette til.

Hent ‘Check my links’ her

 

Show title tag

Når du arbejder med title tags på din hjemmeside, er det irriterende hele tiden at skulle op og pege i fanen for at få vist det, eller at skulle ind i kildeteksten for at se den præcise title. Med ”Show title tag” får du en handy lille bar nede i højre hjørne, der viser dig hvad title tagget er på den underside, du er på. Det kan spare dig for masser af tid, hvis du aktivt arbejder på at forbedre dine title tags på din hjemmeside. Så snart et title tag er opdateret i CMS-systemet, er ”Show title tag” også opdateret.

Ud over at vise dig den fulde title, viser værktøjet også om titlen er for lang, og dermed om Google vil klippe det til i søgeresultaterne. De bogstaver der går uden for den anbefalede længde, bliver røde.

Hent “Show Title Tag” her


Nofollow

Værktøjet ”Nofollow” er smart til primært 2 ting:

  • Noindex
    • Værktøjet viser dig, om en underside er noindex’et eller ej. Det kan være særdeles nyttigt, når du analyserer en hjemmeside, da værktøjet lynhurtigt læser, om der er sat et ”noindex” ind i kildekoden eller ej.
      • Noindex bruges til at fortælle Google, hvilke undersider den ikke skal tage med i sit indeks. Dvs. undersider, som ikke er gør noget godt for brugeroplevelsen. Det kunne fx være indkøbskurven på din hjemmeside, login-siden eller din side med handelsbetingelser, som alle andre i din branche også har liggende med præcis den samme tekst. De skal væk fra søgeresultaterne.
  • Nofollow
    • Værktøjet viser dig, om der er links på undersiden der er sat nofollow på eller ej. Er der det, kommer der en lille rød, stiplet linje rundt om linket. Når der sættes nofollow på et link, fortæller du Google-botten, at den ikke skal følge linket. Dvs. der bliver ikke ført nogen værdi med over på den hjemmeside, det peger over på.
      • Nofollow bliver fx brugt på det man kalder site-wide links. Disse ser man fx ofte på en hjemmeside for den lokale sportsklub, da disse ofte har mange sponsorer der bliver linket til fra hjemmesiden. Dette sker ofte i en boks i højre eller venstre side på hjemmesiden, der går igen på alle undersiderne. Derfor følger Google-botten linket hver gang den støder på det, og det kan betyde at der bliver for mange links mellem sportsklubben og en sponsor i forhold til, hvad Google ser som naturligt. Her skal der sættes et nofollow på linket.

Hent “No Follow” her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.