5 simple SEO-tips til webshopejeren

Der er rigtig mange ting at tage højde for, når man driver en webshop. Har man ønske om at skabe noget organisk trafik fra Google, så følger der her en kort intro til 5 ting, du i hvert fald bør have tænkt over.

 

1. Webmaster Tools

GWMT_logoDer findes rigtig mange brugbare værktøjer, som kan gøre livet noget lettere for dig. Et af disse værktøjer er Google Webmasters Tool. Som navnet måske allerede har afsløret, er det altså her du kan styre, teste, analysere og sikre din webshop på nettet.

Du skal gennem din Google konto tilknytte dit website Google Webmaster Tools, og herefter har du adskillige muligheder for, at sikre dig at denne kører optimalt. Tjek bl.a. hvorledes Google finder din webshop, hvilke sider den finder etc. Samtidig er dette
også stedet, hvor du finder fejlmeldinger, såfremt disse
skulle komme.

Supplér Google Webmaster Tools med Bing Webmaster Tools, hvis du virkelig vil have styr på det hele og kan benytte yderlig data.

 

2. Værdifuldt og unikt indhold

Det er så vigtigt, at du får skabt noget værdifuldt indhold på webshoppen for dine besøgende. Det er nemlig indeholdet, der først og fremmest ”byder dine kunder velkommen”, og sidenhen påvirker deres valg ift. at foretage et køb eller ej. Hvis du investerer tid i at hjælpe dine besøgende gennem indholdet på dine webshop, vil du med garanti blive belønnet for det.

Gør det bedste du kan for at hjælpe og lede dem til et køb, såvel som en sælger i en given butik ville, og allerede her vil du være nået rigtig langt.

Ingen kender din webshop bedre end dig – husk det – og endnu vigtigere – udnyt det! Dine kunder ved som udgangspunkt intet om dig, din forretning eller din webshop, og det er dit job at gøre det så let som muligt for dem.

Til sammenligning er det svært for en døv, stum og blind at sælge en bil, så sæt dig ind i dine besøgendes behov og hjælp dem bedst muligt.

Skab unikt indhold

Den første store fejl, som rigtig mange begår er, at de benytter gammelt indhold eller tager indhold andre steder fra. At copy+paste dit indhold er det værste du kan gøre – når Google opdager det – for Google opdager det med 100% sikkerhed, så kan du godt vinke farvel til din gode placering i søgemaskinen. Med andre ord: det er alfa og omega, at det indhold du benytter er unikt!

Naturligvis er det vigtigst, at få hjulpet dem med det behov de nu skulle have, men derfor kan du godt forsøge at tilbyde dine varer eller services på en anderledes måde.

 

3. Meta tags og optimeringer

Der findes rigtig mange metoder til at hjælpe Google med bedre at forstå dine sider.

Her følger nogle af dem, som du gør klogt i at starte med:

Den korte tjekliste

 

4.  Authorship

Med Google Authorship forøger du dine chancer til at fange folkets øjne på Google. Dette sker ved at kunne lave en række tilføjelser til din sides udseende på søgeresultatssiderne Dette kræver at du i forvejen har en Google+ profil eller får oprettet dette.

Google Authorship

Google annoncerede onsdag d. 25 juni, at de nu har fjernet Author billedet, men meget tyder på at der er nye og spændende tiltag på vej, og du kan derfor roligt sikre dig din Authorship allerede nu.

Kom i gang med Google Authorship her.

 

5. Google Analytics

Google_Analytics_logoSidst, men ikke mindst, er det et must, at du har opsat din webshop med Google Analytics. Dette er stedet, hvor du kan spore alle de besøg, du har haft på din webshop samt analysere de besøgendes handlingsmønstre.

Google Analytics giver dig indsigt i, hvem der anvender din webshop, hvorfor de anvender den, hvad de anvender og ikke mindst hvordan de anvender den.

 Log ind i Google Analytics her.

 

Skulle du sidde med spørgsmål til noget af det ovenstående eller helt andre spørgsmål, så tøv ikke med at tage kontakt til mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.