5 ting du skal have styr på, inden du begynder at udsende nyhedsbreve

Skal du i gang med at udsende nyhedsbreve, eller er du gået i stå midt i processen?

Her får du en guide til, hvad du skal tænke på, inden du trykker ’send’ og deler dit nyhedsbrev med din modtagerliste.

 

1. Hvad vil du med dit nyhedsbrev?

Tving dig selv til at (gen)overveje, hvad formålet er med dit nyhedsbrev. Vær kritisk over for dig selv, og tag stilling til, hvad du gerne vil opnå.

Vil du styrke relationen til dine kunder? Vil du opnå økonomisk vækst? Vil du udvide kendskabet til dit brand?

Du kan nemt komme til at gå ustruktureret og ufokuseret til værks, hvis du ikke har formuleret nogle overordnede mål for nyhedsbrevet – og det vil skinne igennem i dine nyhedsbreve.

Fokuser på dine mål, så du har en klar fornemmelse af, hvad du skal gøre for at få succes med dit nyhedsbrev. Når du har dine (for)mål på plads, er det meget nemmere for dig at lægge en strategi for, hvem du skal henvende dig til og hvordan.

 

2. Hvem er din målgruppe?

Når du har defineret de overordnede mål og pejlemærker for dit nyhedsbrev, skal du begynde at overveje, hvem du gerne vil ramme med dit nyhedsbrev, og hvem din målgruppe er.

Dernæst skal du sørge for, at indholdet af dit nyhedsbrev også stemmer overens med din målgruppe. Hvem henvender indholdet sig egentlig til? Og hvad får de ud af at læse dit nyhedsbrev?

Fokuser på at opfylde nogle behov hos dine kunder, som de måske ikke engang selv vidste, at de havde – eller skab behovet for dem.

 

3. Hvilke nyhedsbreve virker?

Inden du begynder at udsende dine egne nyhedsbreve, kan det i langt de fleste tilfælde være en god idé at kigge på, hvordan andre gør det.

Tjek din indbakke, og tænk over, hvilke nyhedsbreve du klikker på, hvilke du læser med interesse, og hvilke du sletter bare ved at kigge på overskriften.

Hvad gør de rigtigt og forkert? Noter dig nogle ting, der virker og nogle ting, du skal indgå – og tag disse overvejelser med, når du selv skal til at skrive dine nyhedsbreve.

 

4. Læg en plan for indholdet

Hvilken type indhold skal du have med i dit nyhedsbrev? Produkter og/eller services? Fakta og viden? Tips og guides? Nyheder og personlige indlæg fra din virksomhed? Eller måske en blanding?

Læg en plan for, hvad dine nyhedsbreve skal indeholde, og følg den. Du kan med fordel planlægge flere nyhedsbreve i forvejen, så du har bedre overblik over indholdet af dine nyhedsbreve.

 

5. Byg din modtagerliste op.

E-mail-marketing er effektivt. Men det bliver først rigtig sjovt, når du har indsamlet en god bunke e-mail-adresser til din modtagerliste. For hvad nytter det at have det bedste indhold, hvis du ikke har nogen at sende det til?

Læg derfor en strategi for, hvordan du vil blive ved med at motivere din målgruppe til at tilmelde sig dit nyhedsbrev – og dermed udvide din e-mail-liste.

En god måde at skaffe nye tilmeldinger til din modtagerliste er at gøre det tydeligt for din målgruppe, hvor og hvordan de tilmelder sig. Det kan du gøre ved at tydeliggøre tilmeldingen af nyhedsbrev på din hjemmeside. Det kan du eksempelvis gøre ved at installere en pop-op-blanket til tilmelding, når folk besøger din hjemmeside. På den måde gør du folk opmærksom på dit nyhedsbrev. Læs mere om mulighederne her.

Derudover kan du se den optagede version af vores webinar, hvor du kan få tips til, hvordan du kan få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev fra dag 1.

Hvis du har spørgsmål, eller har brug for hjælp til at komme i gang med e-mail-markedsføring, er du altid velkommen til at kontakte os – så skal vi nok hjælpe dig på vej.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.