7 tips: Udnyt LinkedIns fulde marketingpotentiale

Med mere end 380 millioner brugere er LinkedIn det mest populære sociale netværk for professionelle. LinkedIn kan dog nemt blive glemt i bunken af andre populære sociale medier, som får mere opmærksomhed i hverdagen. Det er en skam, da LinkedIn kan være et meget effektivt medie – især når du udnytter dets potentiale til fulde.

Om LinkedIn

På nogle områder fungerer LinkedIn ligesom Facebook, bare med en mere professionel atmosfære og flere features. Omdrejningspunktet for LinkedIn er karriere, og brugere kan skabe kontakt og dele indhold med fx kolleger samt potentielle medarbejdere, forretningspartnere og arbejdsgivere.

Især for virksomheder er LinkedIn et rigtig godt marketing-redskab, fordi det er skabt til at skabe forretningsforbindelser og professionelle kontakter.

7 tips til LinkedIn som forretning og marketing

1. Benyt dig af Showcase Pages

LinkedIns Showcase Pages fungerer som underside til din virksomhedes hovedside, som kan skabe fokus på eksempelvis et produkt, en service eller bestemte kundegrupper. Det kan ofte være, at folk hellere vil følge et bestemt emne i stedet for selve virksomheden, og her er Showcase Pages en god mulighed for at have flere tilgange til at kommunikere med kunder og brugere. Du kan således skabe en mere personlig oplevelse for de besøgende.

Du kan oprette en Showcase Page ved at trykke på ”Edit” på din virksomheds side og herefter vælge ”Create a Showcase Page” i drop-down-menuen.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 10.46.40.png

 

Hver virksomhedsside kan maksimalt have 10 Showcase Pages. Du kan læse mere om Showcase Pages her.

 

2. Målret dine opslag til specifikke målgrupper

Ved jævnligt at tilføje updates til din Company Page, giver du brugere en god grund til at følge dig. Udover, at du kan levere relevant indhold til dine følgere, har du samtidig mulighed for at målrette dine opslag til bestemte målgrupper. Så længe målgruppen består af mindst 100 brugere, kan du målrette dine updates efter størrelsen på virksomhed, industri, funktion, anciennitet, geografi eller sprogpræference.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 11.00.32.png

 

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 11.00.11

På den måde kan du tilpasse bestemte opslag, så de kun når ud til de følgere, der er allermest relevante – og som derfor også finder opslaget mest interessant.

 

3. Hold dig opdateret med Pulse

Pulse er en sektion på LinkedIn, hvor du kan holde øje med de mest populære artikler, som er baseret på dine interesser. Du finder Pulse under ”Interests” i topmenuen.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 11.18.52

Under ”Top Posts” kan du finde de mest populære opslag, og via drop-down-menuen kan du finde opslag, som hører under en bestemt kategori – alt efter hvad du helst vil læse.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 11.21.46

På Pulse-siden har du endda selv mulighed for at poste en artikel fra din blog på Pulse og dermed generere trafik til bloggen. Du skal bare klikke på “Publish a post” i højre side af Pulse-siden.

 

4. Send e-mails direkte til medlemmerne i din LinkedIn-gruppe

Udover at det er en god idé at være medlem af relevante grupper på LinkedIn, er der også mange fordele ved selv at lave en gruppe. Som gruppeadministrator kan du nemlig ikke blot udvide dit netværk gennem gavnlige gruppediskussioner og idégenerering, du kan også sende e-mails direkte til medlemmerne i din gruppe.

Disse e-mails havner direkte i medlemmernes email-indbakker (hvis de altså har aktiveret beskeder fra grupper i deres indstillinger). Dette er en oplagt mulighed for at generere leads fra LinkedIn – især hvis du har opbygget en stor gruppe.

 

5. Prøv dig frem med annoncering på LinkedIn

Ligesom de fleste andre sociale medier, er annoncering også en mulighed på LinkedIn. Gennem annoncering på LinkedIn kan du nå ud til andre virksomheder udover de organiske leads, og så er LinkedIn tilmed et af de bedste netværk til B2B-marketing.

Den største fordel ved annoncering på LinkedIn er, at du kan målrette dine annoncer. Hvis du fx har en annonce med et jobopslag eller en bestemt service, kan du udsende annoncen til lige præcis den type jobfunktion eller industri, som er mest relevant for din annonce.

Læs mere om LinkedIn-annoncering her.

 

6. Optimér din virksomheds LinkedIn-side

Der sker ofte ændringer i layoutet for virksomhedssider, så vær opdateret på de seneste ændringer. Du kan fx uploade et billede til din side, som relaterer sig til din virksomhed. Du kan fx bruge billedet til at fejre et opnået mål, fremhæve et bestemt produkt eller vise din virksomhed enten udvendigt eller indvendigt.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 10.44.11.png

 

 7. Henvis til din virksomheds LinkedIn-side på website og i content

Skab mere opmærksomhed om din LinkedIn Company Page ved at henvise til den ved at tilføje Company Follow Plugin Generator på dit website eller ved at tilføje Share Plugin Generator til fx blogindlæg og e-mails. På den måde udvider du dit contents rækkevidde.

Skærmbillede 2016-04-20 kl. 12.43.56

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.