8 ting at huske på når du opretter et WordPress website

Udvikling af hjemmesider er ikke længere kun forbeholdt webudviklere. Flere og flere privatpersoner og virksomheder er selv begyndt at lege med forskellige CMS’er og opsætte egne hjemmesider baseret på den viden, de nu engang kan indhente via nettet e.l. Vi ser et stigende antal af disse brugervenlige CMS’er og nogle får da også opbygget nogle ret imponerende hjemmesider og blogs – men vi ser desværre også ofte at folk begår de samme fejl i den mere tekniske del af opsætningen.

De fleste kender efterhånden til WordPress, og vi ser rigtig mange hjemmesider som er oprettet i dette CMS. Hos Compell benytter vi da også selv det populære system i forbindelse med en del af vores kunder, og vi vil selvfølgelig gerne dele ud af vores faglige viden omkring dette CMS.

Vil du gerne designe og opbygge et velfungerende website fra begyndelsen?

Så læs med her, hvor vi giver dig et overblik over hvilke 8 ting, du bør huske på, når du opretter et WordPress website.

 

 1. Indeksering i søgemaskinerne eller ej

I afslutningen af WordPress installationen bliver du spurgt, hvorvidt du vil tillade at søgemaskinerne indekserer dit website. Det er en vigtig indstilling at tage højde for, når du opsætter dit site.

Er du ved at oprette et nyt website til en eksisterende side, hvor du har det samme indhold, er det vigtigt, at du ikke tillader, at søgemaskinerne indekserer dit website, før du er helt klar og kun har én version af siden. På den måde undgår du, at få en masse duplicate content og risikere at skade din placering i søgemaskinerne – eksempelvis Google.

Det kan også være en idé at slå indekseringen fra, hvis du udvikler på siden og opretter en masse test indhold, der ikke giver mening. Du vil helst ikke have en masse testindlæg og -sider indekseret i søgemaskinerne.

NB: Dette kan naturligvis ændres senere under ”Indstillinger” -> ”Læsning”.

 

 2. Google Analytics

En statistik over besøgende på dit website er naturligvis alfa og omega. Du vil f.eks. gerne kunne se, hvor mange der besøger din hjemmeside, og hvilke sider der er de mest besøgte.

Du kan opsætte Google Analytics på to måder:

  1. Du kan finde den fulde tracking kode ved at logge ind på din Analytics konto og manuelt indsætte denne i din kode.
  2. Alternativt kan du hente et plugin som Yoast og nøjes med at indsætte dit tracking ID fra Analytics. Det ser normalt således ud: UA-XXXXX-X

 

3. Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools er et dashboard med en række værktøjer, der hjælper dig med at overvåge dit website og holde øje med forskellige aspekter af siden.

Du får f.eks. tilgang til følgende muligheder.

–        Indsende sitemaps og dermed gøre det nemmere for Google at indeksere din side.

–        Se hvor mange af dine sider der er indsendt til Google, og hvor mange heraf er indekseret

–        Tjekke for gennemgangsfejl – heriblandt om nogle af dine indekserede sider giver en 404-fejl

–        Hvor mange/hvilke andre sider, der linker til din side.

Det er kun et udvalg af de funktioner Google Webmaster Tools giver dig. Der er et væld af andre funktioner at gå i dybden med.

 

4. SEO plugin (Yoast)

Et godt SEO plugin er helt klart at anbefale, når du opsætter et WordPress site. Det giver dig rigtig god mulighed for at styre dine page titles og meta beskrivelser uden at skulle rode for meget med det tekniske.

Der er et væld af SEO plugins til WordPress, men hos Compell bruges oftest Yoast og kan klart anbefale dette.

Det giver dig mulighed for at tilføje både Google Webmaster Tools og Google Analytics uden at skulle ind og rode med koden på dit site.

Udover et væld af muligheder til at fintune SEO-indstillingerne giver det også en indikation af, hvor godt de forskellige sider performer rent SEO-mæssigt. Det er dermed et ret godt hjælpeværktøj, hvis du endnu ikke er så meget inde i SEO.

 

5. Find et responsivt template

Køber du et standard template, så gør dig selv den tjeneste at købe et, der er responsivt og virker godt på alle platforme og skærmstørrelser – desktop, tablets og mobil.

Det er almindelig kendt, at flere og flere besøgende kommer fra mobile enheder og ved at give disse besøgende en god oplevelse, hvor de ikke skal sidde og zoome til højre og venstre for at navigerer rundt på siden og læse indholdet, øger du også chancen for, at de kommer igen.

Udover brugervenligheden vægter et mobilvenligt design også højere og højere på Googles vægtskål, og det er dermed også af betydning for din placering på Google, om din side performer godt på mobilen.

 

6. Opsæt muligheder for social deling

Der findes et utal af plugins, der gør det nemt at opsætte deling af indlæg på de sociale medier – fx Google, Facebook og Twitter.

Hvis du har lidt teknisk kunnen, er der også mulighed for selv at sætte det op. Du finder links til opsætning af deling på Facebook, Google+ og Twitter her:

https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-button/

https://developers.google.com/+/web/share/

https://about.twitter.com/resources/buttons#tweet

Alternativt kan du bruge et af de mange plugins. Her kan følgende anbefales:

http://wordpress.org/plugins/share-this/

http://wordpress.org/plugins/wp-socializer/

Eller hvis du er til de lidt mere avancerede med et anderledes design:

http://wordpress.org/plugins/simple-share-buttons-adder/

http://wordpress.org/plugins/digg-digg

 

7. Opsæt antispam plugins

Tillader du kommentarer, eller har du en kontaktformular på dit website, er et antispam-plugin nødvendigt, hvis du altså gerne vil undgå at modtage et væld af kommentarer med links til meget tvivlsomme sider.

Som standard har WordPress allerede et plugin kaldet Akismet installeret. Vi anbefaler at du aktiverer og opretter en konto til dette plugin.

Akismet er en af de mest velkendte antispam services og fungerer rigtig godt.

Yderligere kan jeg anbefale et plugin kaldet Antispam Bee, som vi gør brug af. Det fungerer rigtig godt og i samarbejde med Akismet er du ret godt sikret.

Du finder Antispam Bee her:

http://wordpress.org/plugins/antispam-bee/

Note: Lad dig ikke skræmme af at det står på tysk. Når du installerer det, får du det naturligvis på engelsk.

 

8. Opsæt backup

Ofte vil din udbyder af webhotellet have opsat en automatisk daglig backup af dit site, og du vil til enhver tid kunne skrive til dem og få dem til at sende en backup fra en given dag – ofte tager de dog en pris for sende denne til dig.

Det er dog aldrig dumt selv at tage en backup, så du er sikret, hvis uheldet skulle være ude.

Af plugins til backup af dit site anbefales følgende:

http://wordpress.org/plugins/wordpress-backup-to-dropbox/

http://wordpress.org/plugins/backwpup/

Begge plugins tager backup af både dine filer og din database og kan gemme dine backups på din Dropbox konto, imens det sidste også giver mulighed for eksempelvis at gemme på samme webhotel eller et eksternt webhotel via FTP, mulighederne er mange her.

 

Har du spørgsmål, eller vil gerne have oprettet et professionelt website er du mere end velkommen til at kontakte os.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.