8 trin til en effektiv virksomhedsprofil på Instagram

Flere og flere virksomheder implementerer Instagram i deres marketingstrategi – og med god grund. Med over 400 millioner brugere, som dagligt deler cirka 80 millioner fotos og videoer, er Instagram stadig et af de største sociale medier – og derfor også en effektiv kanal, når det gælder online markedsføring.

Men hvad skal der til for at have succes som virksomhed på Instagram? Flere faktorer spiller ind, men det hele starter med din profil.

I dette blogindlæg sætter vi fokus på, hvad du kan gøre for at optimere din Instagram-profil, så den både ser godt ud, fortæller dine potentielle kunder, hvem din virksomhed er, og ikke mindst giver dem en grund til at følge dig.

 

1. Din profil skal være offentlig

Som det allerførste er det vigtigt, at du har en offentlig – og ikke en privat – profil. At have en offentlig profil betyder, at alle kan se og følge din profil og de opslag, du poster. Og med en virksomhedsprofil er det præcis det, du gerne vil: sprede dit brand og give alle mulighed for at følge din virksomhed.

Når du har en offentlig profil vil folk også kunne se dine billeder med det samme, og hvis de er interessante, har du givet dem en god grund til at trykke ”Følg”. Hvis du derimod vælger at have en privat profil, kan folk ikke se dine billeder på forhånd – de skal derimod anmode om at følge dig og får derved ikke adgang, før du godkender dem. Det kan være grund nok til, at de ikke vil følge dig.

 

Sådan sikrer du dig, at din profil er offentlig:

 
Log på din Instagram konto og find ’Indstillinger’ (det lille tandhjul øverst i højre hjørne på din profil). Sørg for at slideren ved siden af ’Privat konto’ er slået fra som på billedet herunder:

offentligprofil1

 

2. Du skal have et genkendeligt og søgevenligt brugernavn

Sørg for, at dit brugernavn er kendeligt og nemt at søge efter, hvis nogen vil finde dig på Instagram. Hvis din virksomheds navn allerede er taget som brugernavn, så find på et andet, hvor din virksomheds navn indgår, og hvor det er med i den første del af navnet. Du skal gøre det så nemt som muligt for dine kunder at finde dig.

Sådan ændrer du dit brugernavn:

untitled-design-3       untitled-design-5

 

3. Søgevenligt virksomhedsnavn

Dernæst skal du sørge for at tilføje hele din virksomheds navn i ”navne-sektionen” i din profil. Dette navn vil nemlig blive vist under dit brugernavn og ved siden af dit profilbillede, når folk søger på din virksomhed. Det vil hjælpe søgende til at finde din profil, når de søger.

ikke-navngivet

 

Sådan ændrer du dit virksomhedsnavn:

untitled-design-6

 

4. Vælg et profilbillede som passer til dit brand

Dit profilbillede er en af de første ting, folk ser, når de besøger eller søger på din profil på Instagram. Også det skal være genkendeligt, og for de fleste virksomheder vil det mest ideelle profilbillede være af virksomhedslogoet.

untitled-design-3-kopi

 

Sådan skifter eller tilpasser du profilbilledet:

untitled-design-8

 

5. Beskrivende profiltekst

Ligesom dit profilbillede er også din profiltekst (også kaldet bio) noget af det første, dine besøgende vil se. Brug derfor din profiltekst til at fortælle om din virksomhed, hvad I laver og står for, og giv dem en grund til at følge dig.

Nedenfor kan du se et par gode eksempler:

img_9730 img_9732 img_9733

 

6. Link til din hjemmeside

Specielt for virksomheder kan det være frustrerende, at man ikke har de største muligheder for at generere trafik til sin egen hjemmeside via Instagram. Links er nemlig ikke tilladt andre steder end i ”bio”, hvor en boks gør det muligt at indsætte ét link – til gengæld må du skifte det så ofte, du vil. Der er således alligevel en mulighed for at sende brugerne over til fx din hjemmeside, blog eller en specifik kampagne.

Hvordan får du så folk til at klikke på linket? Det gør du ved at referere til det i de billed- eller videoposts, du slår op. Du har sikkert set et Instagram-billede med en tilhørende tekst a la ”Link i bio”. Det er et aktivt forsøg på at sende dig videre til en anden side uden for Instagram. Og det virker!

Hvis du laver et opslag, som dine følgere finder interessant, så gør opmærksom på, at de kan læse mere ved at klikke på linket i din profil eller i ”bio”. Fordelen ved, at linket kan udskiftes er derfor, at du kan linke til din seneste kampagne, dit nye produkt eller dit nyeste blogindlæg. Når du har ændret linket, er det næste skridt derfor blot at poste et billede, som relaterer sig til linket, og hvor du nævner linket – på billedet og/eller i den nedenstående tekst.

untitled-design-5-kopi

 

Sådan ændrer du linket i ”bio”:

untitled-design-7

 

7. Billeder af høj kvalitet og relevans

Det kan næppe komme som en stor overraskelse for mange, at billeder er det bærende element på Instagram. Derfor siger det næsten også sig selv, at de billeder, du lægger op, skal være interessante og æstetiske.

Når folk besøger din profil vil de typisk kigge på dine billeder som noget af det første, og de vil have afgørende betydning for, om de besøgende vælger at følge din profil eller ej.

Sørg derfor altid for, at dine billeder har værdi – enten på det æstetiske eller på det relevansmæssige plan.

 

8. Kontinuerlige opslag

En optimeret profil er en aktiv profil. Det betyder, at du selvfølgelig skal poste nogle billeder for at dine følgere finder værdi i at følge dig. Det behøver ikke nødvendigvis at være flere billeder om dagen – her er det vigtigere at sørge for, at kvaliteten er i top, og at billederne er relevante.

Du kan med fordel bruge et program, hvor du kan planlægge opslag på Instagram, ligesom du kender det fra Facebook. På den måde kan du få et overblik over, hvornår du poster, samt planlægge, hvad du skal poste og hvornår. Det kan ligeledes være med til at give lidt luft i arbejdskalenderen.

 

Har du brug for hjælp med at komme i gang med Instagram eller har du brug for hjælp til at planlægge, hvordan du kan få mest muligt ud af mediet? Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om. Ring på tlf. 71 99 75 15 eller send en mail til info@compell.dk.

8 svar til “8 trin til en effektiv virksomhedsprofil på Instagram”

  1. Rene siger:

    Det er også en meget god ide at kampagnespore linket og forkorte det med Bitly. Fra min virksomhedsprofil @littleroomdk kan jeg følge besøg til shoppen og hver måned se at Instagram konverterer meget godt faktisk😀 Det kan anbefales. Ellers går trafikken ind som Direkte i Google Analytics. Jeg sammenholder så denne kanal med de øvrige og Når jeg ser at mine post faktisk udover at skabe engagement også skaber webordre, så er jeg motiveret til at lave endnu et 😀

    • Bjarke siger:

      Hej Rene, tak for kommentar og super bidrag – du har helt ret at det er god idag med shortner + analytics sporing 🙂

  2. Mads Dahl siger:

    Hej!
    Jeg har problemer med at få oprettet min virksomhedsprofiler i forbindelse med virksomhedens facebook profil. Det ser ud til, at man skal tilknytte sin private facebook konto for at få adgang til at oprette en virksomhedsprofil. Problemet er, at mine private venner på facebook får en notifikation om, at jeg har oprettet en profil under navnet (min virksomed). Mit spørgsmål lyder så på, om der er noget man kan gøre for, at undgå at blive forbundet via. sin private facebook profil?

    Mvh Mads

    • Emil Zacho-Petersen siger:

      Hej Mads,

      Hvis du opretter en Business Manager til din virksomhed, kan du køre det hele adskilt fra din private profil. Det kan du gøre her: https://business.facebook.com

      Du skal stadig forbinde din bruger på Business Manager med din private profil, men det er blot for at verificere din identitet. Når først det er på plads, vil du have alt privat på http://www.facebook.com og alt med din virksomhed på business.facebook.com

      Håber det var det, du ledte efter! 🙂

      Mvh
      Emil

  3. Louise siger:

    Hej!
    Er det valgfrit, om man vil tilknytte sin Facebook-profil til sin virksomhedsprofil på Instagram? Eller er det et krav i oprettelsen?
    Mvh. Louise

    • Emil Zacho-Petersen siger:

      Hej Louise,

      Det er muligt at springe tilknytningen af en Facebook-side over, men hvis jeg husker rigtigt, resulterer det i, at der oprettes en side til formålet, som tilknyttes automatisk. Men hold mig ikke op på det – det er yderst sjældent, vi ikke har haft en Facebook-side at tilknytte. 🙂

      Mvh
      Emil

  4. Hejsa

    Hvordan ændre man kategori og under kategori til andre muligheder end dem der bliver vist?
    Jeg ønsker der skal stå skrædder, og jeg kan se andre profiler har det, men jeg kan ikke se muligheden hos mig, når jeg ruller igennem valgmulighederne.

    Pft 🙂

    • Anja Glindtvad siger:

      Hej Julie

      Instagram virksomhedsprofiler kobles sammen med virksomhedens Facebook-side. Og det er fra denne Facebook-side, at din Instagram vil trække den kategori, du har angivet på Facebook.

      Så du skal sikre, at din Instagram-profil og Facebook-profil er koblet sammen, og at din Instagram-profil er en virksomhedsprofil. Det lyder det dog som om, at den er 🙂 Står der skrædder som kategori på Facebook-siden, vil det trækkes over på din Instagram-profil.

      Du kan læse mere om det her: https://m.facebook.com/help/529483457260403?_rdr

      Mange hilsner Anja

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.