Styrk dit brand med bloggermarkedsføring

bloggermarketing_branding

Brugen af bloggere som et aktivt markedsføringstiltag er et forholdsvist nyt fænomen, der i de seneste år har været tiltagende globalt såvel som nationalt. Men hvorfor?

Undersøgelser viste i 2013, at blogs er den tredje mest indflydelsesrige digitale ressource i købsprocessen kun overgået af webshops og brand sites. De fleste webshopejere har allerede styr på de 2 første og kan derfor med fordel benytte blogs som et aktivt middel til at påvirke købsprocessen i den rigtige retning.

Compell har brugt bloggermarkedsføring til at skabe værdi for vores kunder igennem en længere periode og en af de strategier, vi har haft stor succes med, har haft fokus på branding via blogindlæg. Læs mere om, hvordan du kan bruge bloggermarkedsføring som en aktiv strategi til styrkelse af dit brand her.

 

Styrkelse af Mammashop-brandet via bloggermarkedsføring

Compell har varetaget bloggermarkedsføring for webshoppen Mammashop.dk i en længere periode. Formålet med vores bloggerindsats har her været at udvikle Mammashop-brandet. Vores fokus har både været på at styrke brandet og indehaveren, Mette Jørgensen, som frontfigur bag shoppen. Det har vi gjort på følgende måde:

1. Igennem processen har vi holdt fokus på branding af Mammashop overfor folk med et ”need to have”-behov, f.eks. med fokus på den perfekte dåbsgave (hvor målgruppen ikke var ”den gravide”). Klik på billedet nedenfor for at se et eksempel på den type indlæg, der styrker MammaShops position overfor potentielle kunder med et “need to have”-behov.

daabsgaveideer

2. Vi har samtidigt haft fokus på at brande personen bag webshoppen for at skabe en personlig relation imellem målgruppen og Mammashop og for at styrke historien omkring ”mor til mor”-konceptet, som Mammashop er bygget op omkring. Klik på billedet nedenfor for at se et eksempel på den type indlæg, der styrker MammaShops “mor til mor”-koncept.

Mor-til-mor

3. Slutligt har vi lagt vægt på at benytte bloggere, der selv var i MammaShops primære målgruppe, så deres bloglæsere med al sandsynlighed også var den primære målgruppe. Klik på billedet nedenfor for at se et eksempel på den type indlæg, der rammer MammaShops primære målgruppe.

Ulubulu

 

Skab en præference for dit brand og boost din SEO   

Der er flere fordele ved den bloggerstrategi, vi har valgt til MammaShop – blandt andet booster brandfokusset vores SEO-indsats. Hvordan? Ifølge de nyeste studier fra Microsoft Research, er det tydligt, at en placering øverst på Googles rankingliste ikke altid betyder, at du som forretning er konkurrencedygtig, når det gælder kunders endelige købsbeslutning. Forbrugerne påvirkes nemlig også af brandkendskab.

Det betyder, at forbrugerne ikke automatisk vælger det øverste søgeresultat efter en Google-søgning. De afsøger typisk resultatlisten og vurderer med lynets hast de muligheder, de bliver præsenteret for. Og sandsynligheden for at fange deres opmærksomhed og trække dem ind på din webshop vokser væsentligt, hvis du er en af de virksomheden, som de allerede kender, har hørt om eller som bare har et godt navn, der tiltaler dem.

Du kan hurtigt påvirke både din page title og din meta description for at styrke din SEO, og det er en rigtig god ide at gøre. Men fordi den slags forbedringer ikke kræver det store, skaber du ikke nødvendigvis langsigtet konkurrencedygtighed med denne strategi.

En aktiv bloggermarkedsføring med fokus på branding styrker dermed din konkurrenceevne på den lange bane – og netop derfor har vi valgt at lægge en del af vores marketingindsats for MammaShop her.

 

Bloggerne kan noget særligt, når du vil styrke dit brand

shutterstock_110912942

For at opsummere: Et veletableret brand hjælper SEO, fordi forbrugerne har en tilbøjelighed til at favorisere et søgeresultat, der indeholder et brandnavn, de kender, når de ser det listet blandt en række ‘ukendte’ søgeresultater.

Vores erfaring er, at bloggermarkedsføring har følgende fordele i den forbindelse:

  1. Igennem bloggere kan du både kommunikere historien om dit brand og promovere dine produkter direkte til relevante målgrupper (eller potentielle nye målgrupper).
  2. Brugen af blogs adskiller sig fra andre brandingkanaler ved, at bloggere ofte betragtes som værende mere ærlige i deres anmeldelser af produkter. De fortæller åbent om både positive og negative indtryk – og det skaber en tillid fra forbrugeren, der er svær at opnå for en virksomhed.
  3. På den måde har bloggere opbygget sig en ledende rolle iblandt deres læsere, som gør dem i stand til at bålstemple produkter og brands overfor bestemte målgruppen – og det er et kvalitetsstempel, der er værdi i at opnå for mange virksomheder.
  4. Som en bonus er det værd at tage med, at bloglæsere ofte benytter blogs med det specifikke formål at finde inspiration til deres næste køb.

Hvis du er nysgerrig efter at høre mere, om hvordan bloggermarkedsføring kan styrke dit brand og lokke flere kunder i din butik, er du altid mere end velkommen til at sende mig en mail på nn@compell.dk eller til at ringe på 51 91 09 99. Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Skrevet af Nicolaj Nielsen

Ét svar til “Styrk dit brand med bloggermarkedsføring”

  1. […] dårlig eller upræcis omtale, som ikke gavner din virksomhed. Få mere information omkring emnet her og […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.