Bruger du de rigtige viderestillinger?

Når du har en hjemmeside, er det vigtigt at have styr på dine viderestillinger, hvis du ønsker at hente besøgende via søgemaskiner som Google. Det kan være lidt af en jungle, og dine – eller dine udvikleres – valg kan få stor betydning for dine placeringer på Google.

Hver gang en hjemmeside laver en handling, genereres en statuskode, som bliver gemt i en logfil. Det er ikke noget, de fleste hverken har eller bør have kendskab til, men typen af statuskoder kan dog have betydning, hvis du skal lave viderestillinger på din hjemmeside. Oftest vil den statuskode, der bliver genereret, være en statuskode 200, hvilket betyder at siden blev fundet. Du har garanteret også hørt om en 404-kode, som er det modsatte af en 200-kode. 404 betyder nemlig, at siden ikke blev fundet.

Derudover findes der en række koder, som bliver brugt når du bliver viderestillet til en ny side – de såkaldte 300-koder. Jeg vil i dette indlæg fokusere på forskellen mellem 301 og 302, som ofte bruges som var de ens. Det er de imidlertid ikke!

Herunder kan du læse mere om hvordan hhv. 301 og 302 bliver behandlet af Googles robotter.

 

Hvornår skal jeg bruge en 301-viderestilling?

En 301-viderestilling betyder at viderestillingen er permanent og vil give søgemaskinernes robotter besked om, at de skal ændre URL’en på den besøgte side. Nogle forveksler 301 og 302 og tager ikke højde for den måde, søgemaskinerne behandler disse viderestillinger. Ved at bruge en 301-viderestilling giver du samtidig søgemaskinen besked om at bevare URL’ens ”popularitet”. Siden vil altså teoretisk set ikke miste den værdi, der allerede er blevet oparbejdet igennem eksempelvis andre sider, der linker til din side.

En 302-viderestilling er en midlertidig viderestilling. Bruger du i stedet en 302-viderestilling, vil Google altså have den opfattelse, at siden, man bliver viderestillet til, på et tidspunkt vil forsvinde – heraf navnet midlertidig viderestilling. Al den værdi, der er oparbejdet på den gamle URL, vil derfor ikke blive forbundet med den nye URL.

Dette vil naturligvis resultere i, at den nye URL skal til at oparbejde værdi forfra, og du vil dermed miste den placering, din gamle URL havde på Google. Når du bruger en 302-viderestilling fortæller du altså Google, at der er kommet en ny side, men at denne side er midlertidig. Derfor vil Google bevare den gamle URL i deres indeks, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, hvis du ønsker, at den gamle URL skal viderestilles permanent.

 

Du skal især undgå 302-viderestillinger i følgende to tilfælde:

  • Hvis din hjemmeside får nyt navn, og du skal viderestille fra dit gamle navn til dit nye: I og med at det er en midlertidig URL, vil du miste al den værdi, du allerede har fået arbejdet op. Brug i stedet en 301-viderestilling.
  • Når du skal lave mange viderestillinger til samme side: Har du eksempelvis en række sider, der er udgået og skal viderestilles til den samme nye side, kan du risikere at Google opfatter det som spam. Brug i stedet en 301-viderestilling.

Det kan være meget svært at finde rundt i de forskellige viderestillinger og selvom du her har fået en kort forklaring på de forskellige typer, så er det altid en god idé at spørge folk med forstand på SEO om råd, hvis du skal skifte domænenavn eller har brug for at få viderestillet en række gamle URL’er. På den måde undgår du at miste vigtig værdi på din hjemmeside. Har du brug for hjælp til dine viderestillinger, er du mere end velkommen til at kontakte mig på ma@compell.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.