De 7 Bud: Nyd din ferie mens AdWords er ”alene hjemme”

Det er ved at være sommerferietid, og det er nu, dine Adwords kampagner skal ses efter i sømmene, så de kan passe sig selv mens du er på ferie.

Her er de ”7 bud” på, hvad du bør kigge efter, så du er sikker på at annoncerne kan klare sig selv, uden at gå på kompromis med kvalitet – og vigtigst af alt – konverteringerne.

 



1. Start og slutdatoer på kampagner

Har du kampagner, der skal starte op, eller eksisterende kampagner der skal afsluttes under ferien, så få gennemgået både search og display annoncerne nu. Skal nye kampagner starte op, er det en god idé at få testet for småfejl, såsom forkert angivet URL eller displaybanner, der af forskellige årsager kan blive afvist. Er dette testet inden kampagneopstart, behøver du ikke bekymre dig om det fra din liggestol på stranden.

 

2. Tilføj sprog eller kampagner

Hvis du har sat kampagner op i Danmark, der skal ramme brugere med danske eller engelske browsere, så overvej om der skal tilføjes flere sprog her i sommerperioden. Det vil vrimle med turister, der Googler sig frem til seværdigheder, restauranter, biludleje osv. Vær sikker på at du ikke mister et stort potentielt salg, hvis turisterne ikke ser dine annoncer.
Den optimale metode er naturligvis at oprette separate kampagner, der er oversat til turisternes sprog. På den måde har du det fulde overblik og kan let stoppe kampagnerne efter ferien, evaluere resultatet og evt. genbruge dem næste år.

 



3. Mobiljustering

Brugen af smartphones og mobile søgninger topper om sommeren. Dette påvirker naturligvis virksomheders online-strategi – dog er de færreste bevidste om dette. Mobiltelefoner og tablets bliver typisk brugt meget i ferieperioderne, og det er en god idé at få optimeret kampagnerne til alle de rejselystende turisters foretrukne medier. Det er værd at bemærke, at 31% af alle danskere inden for den sidste måned har gennemført minimum ét køb via deres smartphone – det var vel og mærke for et halvt år siden. En statistik, der med stor sandsynlighed vil stige i den kommende tid.

Flere end 59% af danskerne har en smartphone (Kilde: Mobile & Purchase, nov 2013)
• 31% har prøvet at købe et produkt via deres smartphone inden for den sidste måned.
• 70% af dem forlader aldrig hjemmet uden deres telefon
• 76% af de danske smartphone-ejere bruger deres telefon til at søge informationer om produkter

 

4. Ferie-relevante søgeord

Søgeadfærden vil ændre sig i feriesæsonen, så tilpas dine søgeord nu, hvis du ikke allerede har gjort det. Gør det let og overskueligt for dig selv ved at oprette en annoncegruppe til ”sommerferie”. Med oprettelsen af nye annoncer og potentielle ”ferie”-specifikke søgeord, kan du styre og optimere din indsats uden at påvirke dine andre kampagner.

 



5. Bud og budget

Går trafikken op eller ned for din forretning i sommerferien? Det afhænger naturligvis meget af dit erhverv, men sørg for at der er budget nok til at dække en øget efterspørgsel på dine produkter eller ydelser. Det vil være virkelig ærgerligt at stoppe gode konverteringer pga. et for lavt sat budget.

 

6. Brug annonceudvidelser

I afsnittet om mobiljustering skrev vi at brugen af smartphones topper om sommeren. Det betyder at rigtig mange har brug for at finde din butik, restaurant, forlystelse m.m.
Hvis du har sat placeringsudvidelsen op under udvidelser i Adwords, så kan brugerne med ét klik finde frem til dig. Denne manøvre kræver dog at du har sat en virksomhedsprofil op i Google Places, hvilket er hurtigt gjort. Google skal dog lige bekræfte, at det er din virksomhed, og ringer til dig for at give dig en kode, som du skal bruge for at aktivere virksomhedsprofilen. Dette kan tage lige fra nogle dage til et par uger, så få det gjort nu hvis du ikke allerede har styr på det.
Det kan også være en god idé at sætte en anmeldelsesudvidelse op, hvis du har gode anmeldelser, da det ser godt ud og betyder meget, hvad andre synes om dig og din forretning.

 

7. Automatiserede regler

Som et sidste lille fif, så har du mulighed for at sætte automatiserede regler op omkring dine annoncer. Her er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan gøre. Du kan fx sætte annoncer med en lav klikfrekvens på pause, eller hæve dine søgeordsbud, så de forbliver på side et.
Hvis en annonce kun skal vises fra fx fredag middag til lørdag morgen uge efter uge, så opretter du først annoncerne og sætter dem på pause. Derefter opretter du to engangsregler: Den første aktiverer annoncerne fredag kl 12, og den anden sætter annoncerne på pause lørdag kl 8.

Her er der næsten uendeligt mange muligheder, så du kan få vist de rigtige kampagner på de rigtige tidspunker på den ønskede placering og med de rigtige søgeord, der skaber værdi.

 

God Sommerferie!

Ét svar til “De 7 Bud: Nyd din ferie mens AdWords er ”alene hjemme””

  1. […] Du kan sætte regler op i Adwords, der undersøger om bud skal hæves eller sænkes. Dette går dog under Adwords automatiseringer og er en anden historie som du kan læse mere i dette tidligere blogindlæg.  […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.