Derfor skal du have en Google+ Page

Googles sociale netværk, Google+, har af mange været afskrevet som et mislykket eksperiment, men Google er godt i gang med at gøre det helt essentielt for virksomheder at være en del af netværket. Læs her, hvorfor din virksomhed bør have en Google+ Page.

Lokale søgeresultater og Google Maps

Google forsøger hele tiden at tilpasse deres søgeresultater, så de bliver så relevante som muligt for brugeren. Sidder jeg f.eks. i Aarhus og googler “restaurant”, dukker der et kort op i højre sider, der viser et udvalg af restauranter i Aarhus. Disse data trækkes fra Google Maps, og Google er netop nu i færd med at integrere Google+ Pages for lokale virksomheder i Google Maps, så informationerne fra din Page overføres til Maps.

Det vil sige, at din Google+ Page ligger til grund for, om din virksomhed dukker op som lokalt søgeresultat, og i så fald hvilke informationer, billeder m.v., der er til stede.

I nær fremtid vil lokale resultater endda ligge i en billedkarrusel i toppen, der uden tvivl vil trække meget af opmærksomheden væk fra de øvrige resultater.

Lokale søgeresultater

Søgemaskineoptimering

SEO-folk verden over spår Google+ som værende det næste sted, hvor slaget om topplaceringerne i Google skal stå.

Google+ Pages kan give Google meget direkte information om, hvor populær din virksomhed er. Det virker helt utænkeligt, at brugernes interaktion med din virksomhed via Googles eget sociale netværk ikke vil få indflydelse på din placering i søgeresultaterne.

Anmeldelser, +1’er, følgere, kommentarer på dine indlæg, delinger af dine indlæg, dine følgeres indflydelse på andre – alt på Google+, der drejer sig om din virksomhed, kan få indflydelse fremadrettet.

google plus one

Social markedsføring på dine Adwords-annoncer

Annoncering på Facebook har bevist, at vi er mere tilbøjelige til at klikke på annoncer, der har en eller anden form for anerkendelse fra vores venner. Med de såkaldte “social extensions” er det muligt at få denne form for anbefalinger på dine Adwords-annoncer.

Hvis brugeren har venner, der har +1’et din virksomhed, vil de blive integreret i annoncen med navn og et lille billede.

Social extensions har et enormt potentiale, men er meget afhængig af, hvor mange der bruger Google+ aktivt, hvilket bringer mig til…

social_extensions

Google+ vokser

I juni 2012 havde Google+ 269 mio. aktive brugere. Et lille år senere var dette tal 359 mio, og det vokser stadig.

Google+ vipper ikke Facebook af pinden som det primære sociale netværk lige med det samme, men der kommer flere og flere brugere til, og derfor vokser markedsføringspotentialet også.

Årsagen til denne vækst skal bl.a. findes i Googles integration af Google+ i andre services, så som Google Play, Maps og YouTube. Google integrerer langsomt Google+ alle steder, de kan. Det betyder, at overgangen til Google+ vil ske gradvist og naturligt for de mange millioner mennesker, der gør brug af disse services.

knudepunkt

Google+ bliver knudepunktet

Ud fra de implementeringer Google er i færd med på nuværende tidspunkt, kan vi tydeligt se et ønske om at gøre Google+ til knudepunktet for alle Googles services.

Google+ bliver det centrale bindeled for alt, hvad Google ejer – Gmail, YouTube, Adwords, Maps, Play, og hvad end Google finder på af nye, smarte tiltag, som vi ikke kan undvære.

Potentialet for virksomheder i Google+ er ikke 100% realiserbart endnu pga. igangværende implementering fra Google og en brugergruppe, der stadig ikke er helt så aktiv, som man kunne håbe – men det kan være til din fordel.

Går du igang med Google+ nu, kan du være klar den dag det virkelig bliver vigtigt, og du vil sandsynligvis have et klart forspring over dine konkurrenter.

Ét svar til “Derfor skal du have en Google+ Page”

  1. […] din Google+ konto – Vi har tidligere skrevet et indlæg omkring, hvorfor det er vigtigt at have en Google+ page. Men også for dig selv, som har skrevet dette indlæg er det vigtigt, at få dit indlæg […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.