Dine kunder holder ikke sommerferie – bør du?

Når kalenderen siger slut juni, og sommerferien for alvor er startet, er der mange forretningsdrivende, der tror, at handlen på deres website går i stå. Af denne grund bliver der ofte gjort mindre ud af indsatsen i sommerperioden, når det gælder online marketing – og det er en fejl.

Dine kunder holder nemlig ikke sommerferie fra alt, der har med internethandel at gøre – tværtimod. Det er lige præcis nu, de har tid til at researche, hvilket derfor ofte også ender med køb. Sommerferien betyder givetvis øget overskud og tid, og derfor vil dine kunder også have mere overskud til at få foretaget de søgninger og eventuelle køb på nettet, som de ikke når i den travle hverdag.

Afhængigt af, hvilke produkter eller services din virksomhed sælger, kan sommerferieperioden således betyde øget omsætning. Men hvordan ved du, om dine kunder søger på dine produkter? Det kan både Keyword Planner og Google Trends hjælpe dig med.

 

Analysér dine kunders søgeadfærd

Med redskabet Keyword Planner fra Google AdWords kan du nemt undersøge dine kunders søgeadfærd. Her kan du søge efter forskellige søgeord samt se statistikker for søgevolumen, fx det gennemsnitlige antal månedlige søgninger på et bestemt søgeord. I eksemplerne herunder ser du en oversigt over relevante søgeord relateret til søgninger efter “badetøj” og “ny bil” i perioden maj-august 2018. Prøv at indsætte ord relateret til din forretning, udvælge specifikke perioder og få et overblik over søgetermer, du kan arbejde videre med.

 

 

 

 

Et andet effektivt redskab er Google Trends, hvor du eksempelvis kan se udviklingen i et bestemt søgeord over en given periode. Vi kigger et år tilbage i tiden og ser på, hvordan interessen for nye biler, badetøj og ventilatorer har udviklet sig i perioden maj 2018 til maj 2019.

Er du nysgerrig efter at vide, om der er flere der søger eftet badedragter end badetøj, så kan du tilføje et søgeord til sammenligning:

Det var lidt mindre sjovt at sælge nye biler i slut september/start oktober, men overordnet set er der ikke de store udsving i interessen for nye biler i løbet af året.

Og så var der den om ventilatoren. Hvorfor i alverden tager vi den med?
Fordi der var hedebølge i sommeren 2018, og efterspørgslen på netop ventilatorer var så stor, at ordet faktisk endte på en førsteplads over mest populære søgetermer i hele 2018. En hurtig søgning i Google Trends viser hvor stor interessen var – og hvor kortvarig den var. Et rigtig godt eksempel på, hvordan interessen for enkelte produkter kan stige og falde på kort tid.

 

 

Disse to redskaber, som begge er gratis, kan således hjælpe dig med at finde ud af, om dine kunder søger på bestemte produkter eller services hen over sommeren.

 

Tilpas din indsats efter dine kunders søgninger

Ved at undersøge dine kunders søgeadfærd kan du finde ud af, om søgningerne på dine produkter peaker i sommerperioden – og derud fra kan du planlægge og vurdere din online marketing-indsats i sommerferien.

Hvis dine kunder researcher på dine produkter, er det en god idé ikke at lade din markedsføring gå på sommerferie, men derimod også at bruge tid og kræfter på online markedsføring i denne periode for at tilgodese dine kunders potentielle købelyst.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.