Du har mistet likes, og det er en god ting

12. marts indførte Facebook en ændring, der kan have resulteret i, at du har mistet likes på din Facebook-side. Tidligere forblev likes fra deaktiverede Facebook-profiler på sider, men det er slut fra nu af, og det er en rigtig god ting.

“God ting, schmod ting! Facebook vil bare have mig til at købe flere likes!”

PromoverNix, makker. Eller, jo, selvfølgelig vil de det. Det er derfor de skubber den der kæmpestore PROMOVER-knap med nok shine til at gøre Ajax jaloux i fjæset på dig hele tiden.

Men det nu ikke dét, der er den primære årsag til denne opdatering.

Facebook vil gerne have dig til at købe likes, ja, men for at du overhovedet overvejer at bruge penge på det, er du nødt til at føle, at mediet er værd at bruge tid på. Det er Facebook udmærket klar over, og ændringen her er en forbedring af deres produkt.

“Hvad mener du?”

Jo, ser du, likes i sig selv har forsvindende lidt værdi. Værdien fra likes skal primært findes i, at de gør det muligt for dig at nå ud til flere folk med de budskaber, du lægger på Facebook, og at de giver social proof på dine annoncer.

Deaktiverede Facebook-profiler gør intet af det.

Du kan i sagens natur ikke nå ud til dem, og Facebook bruger dem ikke til social proof. Det eneste deaktiverede profiler gør, når de har liket din side, er at hæve dit Facebook-ego (a.k.a. antal likes på siden) og forplumre dine data.

Tænkt eksempel: Størstedelen af dine følgere er unge kvinder – det siger Facebooks data – så du forsøger at tilpasse dit indhold til dem. I virkeligheden har alle de unge kvinder, der har liket din side, deaktiveret deres konti, uden du ved det, og dine rigtige følgere er midaldrende mænd.

Ekstremt og fuldstændig urealistisk scenarie, bevares, men jeg tror, du fanger pointen.

Du har sikkert også stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor rækkevidden på dine opslag ikke er lig med antallet af dine likes. Rækkevidden på dine opslag vil (mestendels) stadig være lavere end antallet af likes på din side – det vil denne opdatering ikke “fikse” – men nu ved du i det mindste, der er reel mulighed for, at alle likes kan nås.

“Jeg er ligeglad. Jeg vil bare have mine likes.”

Så har du misforstået mediet, og du har to muligheder:

  1. Hold op med at bruge mere tid på Facebook og fokusér på andre medier
  2. Giv Compell et kald og lad os drøfte mediets mange værdiskabende muligheder over en kop kaffe

Hverken mulighed 1 eller 2 koster noget. Du kan fange os på 71 99 75 15 eller info@compell.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.