Er du opmærksom på disse syv SEO-tendenser?

Søgemaskineoptimering og e-handel går hånd i hånd, når vi snakker online markedsføring. SEO udvikler sig konstant, og det samme gør e-handel generelt. Nye teknologier, indsigter og metoder dukker op hele tiden, og du bliver nødt til at være bekendt med de nye tiltag for at følge med dine konkurrenter.

Vi har her samlet syv SEO-trends, som er særligt vigtige for i år, og som du med fordel kan implementere i din online marketingstrategi.

 

1. Mulighed for delinger

Det er vigtigt at kunne dele indholdet fra din hjemmeside. Folk bruger sociale medier mere og mere, og det bør udnyttes. Den bedste måde at gøre det på er at opfordre til delinger igennem hele købs- og checkout-processen. Lad brugerne dele produkter, brugeroplevelser m.m. Det vil styrke din synlighed i både søgemaskiner og på sociale medier.

 

2. Video er det mest betydningsfulde indhold

Videoindhold er essentielt i nutidens online markedsføring. Hvis ikke du allerede bruger det, er du faktisk bagud. Video på dine produktsider eller din blog er vigtigt – og det bliver stadig mere og mere populært. Video er med til at få folk til at interagere med siden og holde besøgende på siden længere.

 

3. Langt indhold

Langt indhold bliver mere og mere vigtigt for SEO. Tidligere kunne man, som webshop-ejer, slippe med en titel, en kort beskrivelse, lidt fotos og et par brugeranmeldelser, men søgemaskinerne – og ikke mindst brugerne – vil nu gerne have mere indhold.

Fokusér derfor på at skabe mere detaljeret indhold, og arbejd også på at give kunderne flere oplysninger om dine produkter ved eksempelvis at skrive gode/lange og informative indlæg på bloggen.

 

4. Stemmesøgninger og digitale assistenter

Stemmesøgninger og digitale assistenter bliver mere og mere populære og brugbare. Tidligere fungerede disse stemmesøgningsmuligheder ikke ordenligt – men et voksende antal mennesker bruger aktivt stemmesøgninger i hverdagen.

Det bliver derfor vigtigere at sørge for at optimere mod mere daglig tale på din hjemmeside og give mere dybdegående svar, så stemmesøgemaskinerne kan give det direkte videre til den søgende.

 

5. Lokale resultater kan adskille dig fra dine konkurrenter

Lokale søgninger er et område, som Google har haft meget fokus på de sidste år. Selv om din webshop har fokus på hele landet og dets publikum, er det en god tilføjelse til din strategi at fokusere på det lokale også. Du får hermed mulighed for at ramme en mindre niche-målgruppe, som dine konkurrenter ikke arbejder med.

 

6. Automatiske værktøjer til SEO

Værktøjer til SEO bliver bedre og bedre. Det betyder, at du ikke skal bruge oceaner af tid på selv at rette igennem i forhold til SEO, når først din nye hjemmeside er kommet online. Selvom meget af det efterhånden sker automatisk, er der alligevel nogle ting, du selv bør tage kontrol med, hvis du vil have de bedste resultater. Det gælder eksempelvis:

  • Titler
  • Navigation
  • Rich snippets

 

7. Mobiloptimering – kom så i gang!

Optimering til mobilen er meget vigtigt – og har været det siden Googles algoritmeændring d. 21 april 2015. Ikke alene kommer der flere og flere besøgende til din hjemmeside fra mobil, men mobiloptimering er også efterhånden fokuseret mod app-optimering. Måske vil det i den nærmeste fremtid være et krav, at e-commerce-sider bliver nødt til at have deres egne apps for at overleve synlighedsmæssigt.

 

2 svar til “Er du opmærksom på disse syv SEO-tendenser?”

  1. Susanne siger:

    Jeg er ikke i tvivl om, at det er godt at få delt ens indhold på de sociale medier, men deleknapper er ikke altid sagen. Jeg har netop siddet og læst om eksperimenter, hvor sociale deleknapper var skadelig for ens konvertering, fordi de også er en slags call-to-action. Derfor er det altid godt at overveje, hvad der er ens primære mål og så selvfølgelig monitorere de besøgendes adfærd 🙂

    • Lærke Lie Pedersen siger:

      Hej Susanne,

      Der er en god pointe i, at man skal overveje ens mål med sociale delinger – ligesom man gør med alle andre tiltag. Sociale medier bliver dog bare større og større – og de fleste mennesker har i dag en profil på et socialt medie, mens færre har deres egen personlige hjemmeside. Det er derfor et vigtigt værktøj at overveje at integrere på sin hjemmeside, så man gør det nemmere for folk at dele med deres netværk og udbrede sin synlighed på den måde 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.