Dynamisk remarketing på Facebook

Den her er til webshopejerne.

Ville det ikke være lækkert, hvis du kunne vise annoncer på Facebook til folk, der allerede har kigget på produkter i din webshop? Og hvis annoncerne automatisk blev tilpasset de produkter, de havde kigget på? Eller måske de produkter, de har haft i kurven, men ikke har købt?

Jo, det ville det. Og det kan du.

Hvad er dynamisk remarketing på Facebook?

Det er lige før, det er besvaret i spørgsmålene ovenfor, men lad os gå lidt mere ind i det.

Remarketing er annoncer, der vises til folk, der har besøgt dit website, når de efterfølgende besøger andre websites – i dette tilfælde Facebook. Med dynamisk remarketing tilpasses indholdet i annoncen automatisk ud fra brugernes adfærd på dit website og en række parametre, du har angivet. Det gør det f.eks. muligt at vise en annonce med billeder af links til samt pris på præcis de tre produkter, en potentiel kunde har udvist interesse for.

Et eksempel? Tag et smut forbi MammaShop.dk, kig på et par produkter og gå på Facebook bagefter.

Facebook dynamic remarketing

Du har ganske god kontrol over, hvad dine kunder ser, og hvornår de ser det. Du kan tilpasse annoncen, så den bruger produktnavn, brand, produktbeskrivelse eller pris, som du har lyst, og du kan sætte den dynamiske remarketing til kun at blive aktiveret ved bestemte produktgrupper defineret ud fra brand, produktkategori, produkttype eller pris.

Derudover kan du definere, hvornår dine kunder skal se annoncerne ud fra tre adfærdsparametre:

  • Har set produkt inden for X antal dage
  • Har lagt produkt i kurv inden for X antal dage
  • Har købt produkt inden for X antal dage

Alle adfærdsparametre kan enten inkluderes eller ekskluderes og kan kombineres på kryds og tværs.

Det betyder, at du f.eks. kan lave annoncer til alle, der har kigget på dine produkter inden for de sidste 14 dage, men ikke har købt noget i samme periode. Eller til kunder, der har haft produkter i kurven inden for de sidste 7 dage uden at købe og uden at vende tilbage og se produkter inden for det sidste døgn – altså annoncer som vises fra dag 2 til 7 efter, de har været tæt på at købe et produkt.

Det lyder måske lidt langhåret, men det giver gode muligheder for at tilpasse markedsføringen til købsadfærden i mange forskellige brancher.

Hvordan kommer jeg i gang?

Dynamisk remarketing er en tand mere kompliceret end anden annoncering på Facebook, så hvis ikke du selv er kodekyndig, bør du alliere dig med en webudvikler.

Du skal bruge følgende:

1. Facebook Business Manager

For at få adgang til dynamisk remarketing skal du først og fremmest oprette din virksomhed i Business Manager.

Business Manager er et administrativt værktøj, der gør det muligt for dig at administrere bl.a. Facebook-sider, annoncekonti og hvilke medarbejdere, der har adgang til hvad, på virksomhedssniveau adskilt fra din personlige profil. Vigtigst i denne sammenhæng er dog, at du får mulighed for at administrere produktkataloger genereret på baggrund af et produkt-feed.

2. Produkt-feed

Al informationen annoncerne trækker baserer sig på et produkt-feed fra din webshop, der indeholder produktnavne, priser, brands etc. Optimalt skal du have sat et feed op, der opdateres automatisk mindst en gang i døgnet og meget gerne oftere.

For at Facebook kan læse feedet og generere produktkataloget skal det udformes efter Facebooks retningslinjer her.

Når feedet er lavet, skal du bruge det til at oprette et produktkatalog i Business Manager.

3. Remarketing pixel og event tracking

Hvis dynamisk remarketing skal fungere, er du nødt til at spore, hvad brugerne foretager sig. Det gøres ved tilføje et lille stykke kode til dit website, en såkaldt remarketing pixel, og tilføje event tracking så Facebook ved, hvornår folk har set et produkt, lagt et produkt i kurven og købt et produkt.

Din remarketing pixel er den samme som ved statisk remarketing på Facebook og kan findes ved at oprette et Custom Audience baseret på websitetrafik. Tilpasningen med event tracking beskrives nærmere her.

4. Power Editor

Med alt det på plads er du nu klar til at oprette din annonce. Du skal have fat i Power Editor, hvorfra du kan oprette en kampagne med Product Catalog Sales som mål. Hurra!

Product Catalog Sales

Det lyder helt vildt besværligt…

Ja, det er lidt kringlet, vil jeg give dig ret i. Heldigvis er der hjælp at hente. Du ringer bare på 71 99 75 15 eller skriver til info@compell.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.