E-mail-markedsføring – sådan holder du dig indenfor loven!

 

E-mailmarkedsføring er en markedsføringskanal, der fylder meget i danske virksomheders online markedsstrategi. Det er en del af en effektiv onlinestrategi, da det er omkostningseffektivt, hurtigt og målbart. Uanset om du er en lille, mellemstor eller stor virksomhed, er e-mailmarketing en af de mest resultatskabende former for online marketing – hvis du bruger det rigtigt og lovligt vel at mærke.

Men hvordan kan du som iværksætter sørge for, at dine nyhedsbreve når ud til dine (potentielle) kunder – lovligt? Markedsføringsloven er nemlig noget, du bør være opmærksom på, når du sender dine nyhedsbreve ud – ikke mindst på grund af de betydelige økonomiske straffe, der kan ramme dig, hvis du overtræder den.

For at sikre dig, at du både holder dig inden for loven, og at du skaber værdi til dine modtagere, så læs med her.

 

DE 9 GYLDNE REGLER, DU BØR FØLGE   

Pas på, at dine nyhedsbreve ikke ender som spam! Spam er uønsket reklame, som bliver sendt uopfordret til folk via mail.

Det er ulovligt (og strafbart med bøde) at sende mails til nogen, med mindre de frivilligt har sagt ”ja tak” til at modtage dem. Minimumsbøden er som udgangspunkt 10.000 kr. for op til 100 e-mails. Herefter er bødetaksten 100 kr. pr. udsendt spam-mail. Så alt efter hvor mange modtagere, du har på din liste, kan du komme til at betale dyrt for at spamme. Hold dig derfor altid til de ni gyldne regler for e-mail marketing. Kender du dem ikke? Så får du dem her:

 

  1. Du må kun sende nyhedsbreve til personer, der har bedt om det, hvis du vil holde dig på den rette side af loven.
  2. Det er ikke lovligt, at indhente tilladelse til at sende nyhedsbreve ud via e-mail eller fax.
  3. Når personer skal godkende, at din virksomhed må sende nyhedsbreve, skal det fremgå klart og tydeligt, hvad de siger ”Ja tak” til.
  4. Som modtager, skal det altid være nemt og gebyrfrit, at kunne afmelde sig dit nyhedsbrev – både i selve nyhedsbrevet og på din hjemmeside. De fleste, der afmelder sig tjenesten, gør det simpelthen fordi, de oplever, at den udsendte information er irrelevant for dem. Og det skal du respektere.
  5. Det er i strid med loven at udleje, sælge eller på anden måde videregive e-mail-adresser til andre formål end dem, du klart og tydeligt har oplyst.
  6. Det er til gengæld lovligt at forsøge at rekruttere nye nyhedsbrevsmodtagere ved at gøre brug af en ”tip-en-ven”-mulighed i dit nyhedsbrev og på din hjemmeside. Nyhedsbreve, der sendes via ”tip-en-ven”, må desuden gerne indeholde links til din virksomheds hjemmeside.
  7. Du skal altid Informere dine kunder om, hvordan du behandler/sikrer data som deres navne og e-mail-adresser på din hjemmeside.
  8. Send altid en bekræftelse til personer, der afmelder sig dit nyhedsbrev.
  9. Du må aldrig forsøge at ”narre” folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det skal altid være tydeligt for folk, der tilmelder sig nyhedsbrevet, hvad de siger ”ja tak” til (jf. punkt 3).

pic2

 

INGEN BADWILL

Hvis du følger de ni råd som er listet ovenfor, er du ikke bare sikker på at være på den rigtige side af loven – du vil også få gladere nyhedsbrevsmodtagere, der ser dine mails som noget værdifuldt, de aktivt har valgt at få.

Så undgå bøder, der kan løbe op i titusinder af kroner og badwill fra skuffede og irriterede modtagere, der ikke forstår, hvordan dine mails er endt i deres indbakke, ved at respektere de mennesker, du kommunikerer med via e-mail-marketing.

shutterstock_92263249

 

 

Mangler du hjælp til nyhedsbreve?

Compell har en hel del erfaring indenfor e-mail marketing, så hvis du vil være på den helt sikre side indenfor markedsføringsloven, når du skal sende dine nyhedsbreve ud, så kan vi hjælpe dig.

Vi tilbyder alle tænkelige services indenfor e-mail markedsføring, og vi har hjulpet en lang række kunder inden for forskellige brancher med at udarbejde alle varianter af mails, der skaber målbare resultater.

Vi står klar til at rådgive dig, så du kan få det mest mulige ud af din e-mail marketing.
Ring til os på 71 99 75 15, og lad os få en snak om din e-mailmarketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.