Engager dine besøgende og bliv belønnet

Søgemaskineoptimering har ændret sig. I gamle dage kunne man opnå rigtig morsomme resultater ved blot at fylde sit website med tekster, der indeholdt de rigtige nøgleord. Sådan er det ikke længere. Google er siden da blevet enormt intelligent og senest med deres Hummingbird Update, kan de nu langt bedre forstå konteksten af  dine landingsider. Nu handler det derfor i højere grad om at optimere sine sider til brugerne og ikke til søgemaskinerne.

Værdiskabende indhold

Sørg for at tage hånd om de besøgende der kommer til dit website eller din webshop. Sikr dig, at du har noget værdiskabende indhold, som kan hjælpe brugeren med det behov eller den problemstilling, som de lige har tastet i Googles søgefelt.

Udarbejd guides, videoer eller gode tips, som kan hjælpe dem. Skal du sælge sofaer, så lad være med at fortælle at sofaer pynter inde i stuen og at de er gode at sidde i. Nej, tag i stedet hånd om brugerne og hjælp dem på rette vej, så de får valgt den rette sofa. Hvilken hårdhed skal den have? Skal det være stof eller læder? Og hvilken siddedybde synes brugeren er komfortabel?

Guide dem på rette vej og hjælp dem
Tager du dig tid til at brainstorme på folks behov og lave en god, lang liste over hvorfor folk skal handle hos netop dig, så er du allerede godt i gang  med at få skabt noget værdifuldt indhold til dine landingsider.

 

InmobileCall to actions (CTA)

Gør det nemt og synligt for brugeren, at gøre det, som DU egentlig gerne vil have dem til. Det nytter fx ikke noget, at køb-knappen er svær at finde.

Til højre ses et eksempel på dette. Her er det ikke blot nemt at tage kontakt til firmaet. Det er også gjort rigtig nemt, at få oprettet en konto.

Hertil har man skrevet en kort og fængende tekst som en kort teaser og igen lavet en fin Call to action knap til dem, der vil vide mere.

 

Hvordan hjælper det på placeringen i Google?

Google bedømmer dig og dine hjemmeside på rigtig mange parametre – det er der ikke noget nyt i.

Det nye er, at du nu i højere grad bliver målt og vejet af Google på et givent søgeord ud fra bounce rate, click-through rate og tiden brugt på din side.

Og bruger man sin sunde fornuft, så giver dette også rigtig god mening.

Bounce rate er antallet af besøgende, som forlader din side igen uden at klikke videre. Naturligvis skal dette have en indflydelse for dit website eller webshop. Vælger folk lige netop din url på søgeresultatssiden på et givent søgeterm, men hurtigt forlader det igen, ja, så er det en klar indikator til Google om, at din side nok ikke har været så relevant for denne bruger ud fra hans eller hendes søgning.

Din Click-through rate er procentdelen af folk, som har vælger netop din url frem for konkurrenterne på søgeresultatssiden.

Og sidst, men ikke mindst, er det også en vurdering af tiden folk bliver på din landingside. Netop derfor er det så super vigtigt at du får engageret dine besøgende og får dem til at interagere på websitet frem for at se dem forlade det igen.

 

Lav nogle noter i Analytics og kast dig ud i ovenstående tips og se om det ikke kan komme dig til gavn også.

Brug for mere viden? Du kan læse meget mere om søgemaskineoptimering og online markedsføring her på bloggen. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.