Facebook-annoncer virker. Punktum.

….ihvertfald indtil det modsatte er bevist ūüėČ

Vi m√łder ofte skepsis, n√•r vi pr√¶senterer Facebook-annoncering som en mulig ingrediens i virksomheders¬†digitale indsats. Nedenfor er et eksempel p√• et par af de skeptiske argumenter som vi har m√łdt.

“Mine kunder er ikke p√• Facebook”

Sp√łrger du Facebooks annoncemotor er der pt. 3.400.000 danskere p√• Facebook, alle danskere som virksomheder ¬†kan m√•lrette deres annoncer imod – det svarer til 71% af alle danskere p√• 13 √•r eller derover (4.810.999 personer – kilde: Danmarks Statistik). Sorterer vi unge under 18 √•r fra, er¬†tallet 3.000.000.

Ja, der er nogle der bruger Facebook mere andre og selvf√łlgelig nogen, der aldrig bruger Facebook,¬†men antallet af mennesker og ikke mindst danskere p√• Facebook,¬†givet et solidt argument for at mange virksomheder¬†¬†med fordel vil kunne fokusere deres marketingindsats omkring denne platform.

“Ingen klikker p√• Facebook annoncer”

Billedet nedenfor repr√¶senterer vores erfaring med Facebook annoncer og taler for sig selv – knap 17% af de 3.225 personer, der har set annoncen, har klikket p√• den. Annoncen har en knivskarpt segmenteret m√•lgruppe, og¬†derfor performer den selvf√łlgelig super godt, men klikrater over 5% er ikke uset for meget brede kampagner ogs√•.

klikrate

Derfor virker Facebook-annoncer

En fuld redeg√łrelse af hvorfor Facebook-annoncer virker vil kr√¶ve en mindre afhandling, s√• her f√•r du blot et par af de vigtigste grunde.

1. De blander sig med det almindelige indhold og ligner det også

Det er sv√¶rere at sl√• det mentale reklamefilter til over for Facebook-annoncer i news feedet end mange andre annonceformer. Bannere p√• diverse websites¬†har (oftest) dedikerede reklameplaceringer i et format, der afviger fra det √łvrige indhold p√• siden, og tv-reklamer presses sammen i reklameblokke.¬†Det g√łr dem lettere at ignorere for brugerne. Facebook-annoncerne derimod, blander sig med¬†str√łmmen af forskellige opdateringer s√•som familiebilleder, debatopl√¶g og de seneste virale skandaler. Formaterne af Facebook annoncer er stort set identiske med de ‘regul√¶re’ opdateringer¬†og¬†skiller sig derfor mindre ud, hvilket g√łr brugerne¬†mere modtagelige.

Beatles

Ikke nok med at annoncerne f√łlger samme formater som alt andet – Facebook har ogs√• opsat restriktioner for annonc√łrerne, s√• annoncerne ikke bliver alt for reklameagtige ved at minimere m√¶ngden af tekst tilladt p√• billeder.

2. De overtager hele skærmen

Hvad koster en helsidesannonce? Hvad koster et takeover af et website? En hel del mere end en Facebook-annonce.

En annonce i news feedet fylder godt p√• en computersk√¶rm, men det er s√¶rligt mobilvisninger, der er interessante i denne sammenh√¶ng. Her skal du g√łre dig meget umage for at lave en annonce, der ikke fylder hele sk√¶rmen, hvilket igen g√łr det sv√¶rere for brugerne¬†at ignorere annoncen. Dette skal ses i forbindelse med at de fleste vil se annoncen p√• mobil, medmindre du aktivt v√¶lger det fra, bliver det hurtigt til rigtigt mange sk√¶rme, du fylder ud – billigt.

mobilvisning

3. Enestående segmenteringsmuligheder

Pt. kan ingen andre tilbyde segmentering helt som Facebook kan.

Udover de st√łrre, mere √•benlyse segmenteringsmuligheder som alder, bop√¶l, civilstand og k√łn, giver Facebook mulighed for at segmentere p√• bl.a.¬†interesser.¬†Interesser bestemmes ud fra brugernes adf√¶rd p√• Facebook, og de g√łr det muligt f.eks. at m√•lrette¬†en annonce for l√łbesko til kvinder i en bestemt aldersgruppe, der har udvist interesse for Endomondo og l√łb.

Denne segmenteringsmulighed g√łr det muligt at lave meget specifikke kampagner mod sn√¶vre m√•lgrupper, hvilket h√¶ver sandsynligheden for, at de brugere som du betaler for at vise annoncen til, vil finde den relevant.

Dertil kommer oprettelse af målgruppe med custom audiences ud fra f.eks. dine kunders e-mails.

4. Facebooks adfærdsdata

N√•r du har indtastet¬†din m√•lgruppe, g√•r Facebooks store algoritmemaskine i gang. Facebooks store m√•l er at g√łre brugernes news feed s√• interessant som overhovedet muligt, og ved hj√¶lp af al deres data om brugernes adf√¶rd, kan de estimere hvem i din m√•lgruppe, der med st√łrst sandsynlighed vil tage positivt imod din annonce. Dette g√łres b√•de ud fra historisk data og bliver justeret l√łbende i takt med, at annoncen bliver vist til dele af m√•lgruppen.

Lad os sige, du har 50.000 i din m√•lgruppe, men kun budget til visninger til 10.000. Her kan Facebooks algoritmer hj√¶lpe med at finde de 10.000 inden for din m√•lgruppe, der med st√łrst sandsynlighed vil klikke p√• din annonce.

Denne funktion kan v√¶lges til og fra, og det kan v√¶re et problem at stole blindt p√• den, men i store tr√¶k er dette v√¶rkt√łj¬†med til at give brugerne mere relevante annoncer og annonc√łrerne billigere resultater.

5. Social proof fra vennerne

√Čn af de ting, Facebook kan bruge til at v√¶lge brugere ud af din m√•lgruppe, er hvorvidt deres venner har liket din Facebook-side. Hvis de har, vil annoncen blive pyntet med en notits om det.

Social proof

Sandsynligheden for, at du vil interagere med en reklame for et produkt eller et brand, du ikke kender, men som er i en kategori du kunne have interesse i, stiger markant hvis du kan se, at din(e) ven(ner) kender til det og ikke mindst synes om det.

Brug for hjælp?

Skal du i gang med Facebook-annoncer og har brug for hjælp, er du mere en velkommen til at kontakte Compell på 71 99 75 15 og få en uforpligtende snak om dine muligheder.

√Čt svar til “Facebook-annoncer virker. Punktum.”

  1. […] L√¶s gerne vores seneste indl√¶g omkring Facebook annoncering lige her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.