Facebook annoncering

Facebook er Danmarks største sociale medie, både målt på brugere og digitale annonceindtægter. Men hvordan kommer du igang med annoncering på Facebook og hvordan skal du gribe det an?

Vi har skrevet en artikel der skulle give dig svar på langt de fleste spørgsmål om Facebook annoncering, og har du et spørgsmål efter at have læst den så skriv gerne til os – det koster ikke noget.

Hvorfor virker Facebook markedsføring?

Der er mange grunde, men de vigtigste grunde – i vores optik er

Folk elsker reklamerne på Facebook, for de føles ikke som reklamer.
Når man ser reklamer på Facebook,  føles det ikke som reklamer. Annoncerne er en integreret del af dit newsfeed og blander sig imellem opdateringer fra sider du følger, dine personlige venner og grupper. (Dette omhandler news-feed reklamer, læs længere nede i artiklen om annoncetyper på Facebook.)

I starten af Facebook´s levetid så har mange nok ikke engang opdaget det var reklamer, men efterhånden så er de fleste opmærksomme på det er reklamer, men derfor er performance stadig sindsygt god.

Folk har intet fornuftigt at lave når de åbner Facebook
Det lyder lidt kynisk, men min påstand er at det er 100% rigtigt. Tænk på dig selv, hvornår har du nogensinde haft noget vigtigt at lave på Facebook?

– Folk er på toiletlet og finder telefonen frem
– Folk kan ikke sove og sidder med telefonen (wonder why)
– Folk sidder i bus/tog/anden form for transport og keder sig

Man kan sige meget om den adfærd ud fra et samfundsmæssigt perspektiv, men ud fra en annoncørs perspektiv er det fantastisk – og dette er uden tvivl en af grundene til at Facebook annoncering virker så godt.

Facebook har en præcis målretning
Der snakkes meget om dataindsamling og privatliv, og der er ingen tvivl om at der nogle gange indsamles for meget data. Men fakta er altså at Facebook ved rigtig rigtig meget om os og de data kan du som annoncør bruge til at målrette dine reklamer.

Eksempler på data Facebook bruger til at indsamle info om din målgruppe (og dig)

  • Hvad du liker, kommenterer, følger og deler
  • Hvad du stopper op ved i newsfeedet, selvom du ikke synligt interagerer
  • Hvilke websites du besøger, mange websites har Facebook tracking installeret og giver derfor også Facebook data
  • Hvad dine venner, og andre du minder om, gør
  • Hvad du skriver om i dine private beskeder
  • Hvor du fysisk er henne, både dagligt – på arbejde og evt. også ferie

Målrettede reklamer virker, og helt ærligt – når du nu skal se en reklame, vil du så ikke helst se en med noget der er relevant?

Hvad koster Facebook annoncering?

Facebook annoncering har potentielt to omkotsnings-drivere – det er ret simpelt – men samtidig lidt komplekst.

Annonce udgiften til Facebook (medieindkøbet)
Prisen på selve annoncen du betaler til Facebook afhænger af mange faktorer.

– Hvor dyr er din målgruppe? Nogle målgrupper er dyrere
– Hvad er sæsonen?
– Hvilke annonce format

Eksempler på priser
– Annoncer i newsfeed koster mellem 60 og 100,- for 1.000 eksponeringer
– Annoncer i højreside koster mellem 5 og 10,- for 1.000 eksponeringer

Som du nok kan se er den en kæmpe forskel i prisen, men det er der også i performance.

Ekstra udgifter til konsulenter, ansatte eller hvad der nu ellers følger med.
Du kan selv sætte Facebook annoncer op, det koster intet andet end din tid. Men overvej om ikke det var værd at få lidt professionel hjælp.

Vores tommelringer regel siger at bruger du under 5.000 kroner pr. md i annonceudgift giver det ikke value-for-money at købe en konsulent, bruger du over så kan det godt betale sig.

Vigtig viden om annonceformater på Facebook

Facebook annoncering, er ikke bare Facebook annoncering. Det består af en lang række forskellige annonce placeringer. Som du har læst om tidligere så er der forskellige priser bare fra news feed og højre side. Men udover de to nævnte er der en lang række flere.

Hvis ikke du vælger noget så fordeler Facebook dit budget på alle placeringer.

Nedenfor kan du se hvordan du vælger om du selv vil styre placeringerne:

Og klikker du edit placement vil du få en liste over alle placeringer fra Facebook.

Vores anbefaling er at du er meget opmærksom på hvilke placeringer, og ikke mindst ikke sammenligner dem op mod hinanden. Forskellige placeringer er forskellige medier og har forskellige benchmarks for performance.

Vil du selv arbejde med Facebook annoncering og har du ingen erfaring så start 100% med Facebook news feed.

Skal jeg bruge boost knappen eller annonceværktøjet?

Der er ikke noget rigtigt og forkert. Boost knappen er en forsimplet genvej til at oprette annoncer, og den kan fint fungere – bare du ved hvad du laver.

Boost knappen er over de sidste par år blevet udviklet meget og du kan nu målrette mod gemte målgrupper (fra annonce værktøjet) hvilket faktisk gør den brugbar.

Det simple svar er “det afhænger af situationen”. Har du skide travlt og et budget på 50,- så boost derudaf. Skal du bruge over 1.000,- så kan det betale sig at lave en reel kampagneopsætning i Facebook annonceværktøjet.

Hvordan finder jeg min målgruppe?

Facebook´s målgruppe værktøj er det mest simple interface, med mest muligt data.  Særligt feltet “detailed targeting” rummer en fuldstændig abnorm stor liste over segmentering.

Det simple svar til målretning er “prøv dig frem”.

Er Facebook også for min virksomhed, vi sælger B2B?

Et kendt markteing citat siger at “Der er ikke noget der hedder B2B eller B2C det er menneske-til-menneske”. Det samme gælder på Facebook – det er et socialt medie for mennesker, både når de er “private” og “erhverv”.

Med over 67% af befolkningen der dagligt bruger Facebook er din målgruppe er der også, uden tvivl.

Den primære determinator for succes er således om du formår at lave et budskab der er relevant til målgruppen og målgruppens købsadfærd. Det er der forskellen i B2C og B2B uanset hvilken kanal du arbejder på.

Sidenote: For en række af vores B2B kunder kan vi faktisk se at det skaber gode resultater at man rammer målgruppen med et B2B budskab, på en platform der er tænkt B2C. Direktøren målrettes således i hans fritid hvor han måske har lidt mere luft til at tænke strategisk, fremfor i en presset hverdag hvor der er meget fokus på det operationelle.

Facebook annoncering – 3 gratis råd

Vores bedste råd til dig i kronologisk rækkefølge er følgende.

  1. Få opsat Facebook tracking pixel – selvom du ikke bruger den så begynder den at samle data ind (læs mere om den her)
  2. Lav en re-marketing kampagne, det er den bedste betalende Facebook annoncering
  3. Prøv dig frem – det værste du kan gøre er intet.

 

 

Regler for Facebook markedsføring

Når du markedsfører dig på Facebook er der to regler du skal holde dig indenfor (som minimum 🙂

Først og fremmest Facebook´s egne policies, dem kan du læse om her. Ret forsimplet er der nogle regler så snart du arbejder med lidt mere lyssky og/eller personfølsomme ting. Det kan være våben, nøgenhed, sundhed, sygdom etc.

Derudover er der den danske markedsføring lov der gælder uanset hvor du markedsfører dig. Særligt på Facebook er der fx. ved konkurrencer mange virksomheder der bryder den ift. at opfordre og dele og like.

Vi har brug for hjælp, hvad gør vi?

Først og fremmest tak fordi du har læst vores artikel.

Husk vi altid tilbyder et “Ny kunde møde” og/eller “Et gratis råd”. Dvs. skriv eller ring til os og så kan vi hjælpe dig med et par spørgsmål gratis og har du flere lever vi af at rådgive dig.