Giver frisk indhold bedre rankings på Google?

Google har gennem flere år hentydet til, at nyt, frisk indhold giver bedre ranking på Google, men har det egentlig en effekt? Selvom vi ikke 100% kan fastslå dette, så ved man, at Google bruger nogle af disse teknikker til at fastsætte placeringer. Friskhed kan derfor være et vigtigt signal at sende og være opmærksom på, hvis du vil prøve at forbedre din hjemmesides placering på Google.

 

Her er nogle gode regler at rette dig efter i forhold til Google Fresh Factors, som Google muligvis bruger til at fastsætte friskheden af dit indhold:

  1. Opdatér ikke din hjemmeside bare for at opdatere. Det giver dig ikke bedre resultater. Opdatér i stedet dit indhold, når det passer dig at opdatere, så dine besøgende får en bedre oplevelse, og flere klikker sig vej til din hjemmeside. På den måde kan du skaffe nye, friske links til din hjemmeside.

 

  1. Skab nyt indhold med jævne mellemrum. Nyt indhold har selvsagt en større friskhedsfaktor end ældre indhold, så det er derfor vigtigt at skabe nyt indhold kontinuerligt.

 

  1. Det er ikke kun en hjemmeside eller et domænes alder, der kan have indflydelse på friskheden – også mængden af ændringer spiller en rolle. Små ændringer i en allerede skrevet artikel har større sandsynlighed for at blive ignoreret af Google, end hvis du laver store ændringer. Hvis du opdaterer et link i en artikel, er du ofte nødt til at opdatere den tilhørende tekst for at opnå en effekt af rettelsen. Jo mere du ændrer i en tekst, jo større effekt opnås der i forhold til friskhed.

 

  1. Friskhedssignaler behøver ikke komme fra selve hjemmesiden. Eksterne signaler kan også indikere friskhed, som eksempelvis links. Hvis en hjemmeside oplever at få flere links, kan det signalere relevans i forhold til Google. Der skal dog helst være en naturlig stigning over tid – en støt stigende kurve af links er bedre end at skabe links i bølger.

 

  1. Selvom det er godt at få links, har det dog også betydning, hvor disse links kommer fra. Links fra sider, der selv har høj friskhedsfaktor, kan forhøje friskheden på de sider, de linker til. Links fra friske sider vil således være mere værd, end links fra gamle sider, der ikke er blevet ændret i flere år.

 

  1. Arbejd på at få folk til at blive på din side og bruge dit indhold, så du får flere klik og skaber en bedre brugeroplevelse. Dette har også en rolle at spille i forhold til din hjemmesides fresh factor, hvilket muligvis har indflydelse på din ranking.

 

Fresh Factors kan således have betydning for, hvor godt du ranker i Googles søgeresultater, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at din hjemmeside får nye, friske links og indholdselementer.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du forbedrer din hjemmesides placering på Google, kan du læse mere her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.