Gør returneringsprocessen nem for dine kunder

Det bliver mere og mere populært at shoppe på nettet, og det har din webshop sikkert kunnet mærke. Gennem november og december måned er mange julegaver blevet klikket i kurven på webshops, og det er der en grund til.

For mange mennesker er det befriende at kunne handle hjemme fra sofaen, når det passer ind i hverdagens stramme program, og man slipper samtidig for fyldte butikker og lange køer. Med andre ord er det behageligt at shoppe online, da man kan få lige, hvad hjertet begærer – uden at forlade hjemmet.

Der er dog stadig nogle mennesker, som vælger de lange køer frem for at handle på nettet. En af de største grunde til det – særligt ved køb af gaver – er returneringsprocessen.

Hvorfor er returneringsprocessen så vigtig?

Din webshops returneringspolitik er essentiel, idet 89% siger, at de vil shoppe på den samme webshop igen efter en positiv returneringsproces.

Hvis kunderne har haft en god returneringsoplevelse er der altså stor chance for, at de vil handle på din webshop igen. Ved at gøre returneringsprocessen til en nem sag for dine kunder, vil det være med til at optimere den behagelige oplevelse ved at shoppe online hos din virksomhed.

Ved at følge nedenstående råd kan du og din webshop imødekomme kundernes behov, så det er nemt og overskueligt for kunderne at returnere uønskede varer.

  1. Tydelig kommunikation

En positiv returneringsoplevelse starter med en klar kommunikation. På den måde ved kunderne, hvad de kan forvente, og der opstår mindre tvivl og usikkerhed om, hvordan det skal gøres.

Returneringspolitikken skal være nem at finde og tilgå på hjemmesiden, og den skal ligeledes være simpel og let at forstå for kunderne. Heri skal det gerne tydeligt fremgå:

  • Kundernes returret
  • Hvilke varer, der kan returneres
  • Hvor lang tid efter køb, man kan returnere varer
  • Kundens omkostning i forbindelse med returnering

Når der er klarhed om disse aspekter af returneringsprocessen, skaber det tryghed for kunderne, og det får virksomheden til at fremstå troværdig.

  1. Forsendelse

Hvis en kunde er utilfreds med en vare, er det de færreste, der har lyst til at betale for forsendelse. Det kan derfor være en god idé at minimere eller helt fjerne omkostningerne for returnering.

Derudover kan det være fordelagtigt for både kunde og webshop, at der er en returlabel i den pakke, som kunden modtager. På den måde er det nemt og overskueligt for kunden at sende en vare retur, og det kan være med til at formindske spørgsmål og tvivl vedrørende forsendelse og returnering.

  1. Fleksibilitet

Det er meget få personer, der kan lide at være afhængig af at få sendt sine varer retur inden for en nærtstående deadline.

Ved at tilbyde et fleksibelt tidsrum for returnering, viser virksomheden, at den værdsætter og tilgodeser sine kunder, og kunderne slipper for at stresse med at nå at returnere varen.

Men hvor lang tid indebærer så et fleksibelt tidsrum?

30 dage er efterhånden standard, 60 dage er generøst, og 90 dage giver stor tilfredshed og frihed, hvilket i sidste ende kan skabe god omtale for din virksomhed.

Returneringsprocessen er en del af den samlede oplevelse

Returneringsprocessen er mindst lige så vigtig som købsprocessen, da det betyder noget for kunderne, at de kan komme af med deres varer igen, selvom det ikke er købt i en fysisk butik. Hvis denne proces så også er overskuelig og hurtig gør det kun helhedsoplevelsen bedre.

Efter en nem og smertefri returneringsproces vil give kunderne med stor sandsynlighed have lyst til at shoppe hos dig igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.