Guide: Tidspunkt og ugedag Google Analytics

Guide: Tidspunkt og ugedag

Billedet nedenfor vises besøg på website, fordelt på ugedag og tidspunkt. Det kan ofte være en øjenåbner ift. bla. kundeservice/livechat o.l

Under billedet er guiden til at skaffe data fra dit eget website.

Følg nedestående trin, så kan du lave rapporten som billedet selv.

1: Lav Custom rapport i Google Analytics

Først skal vi have data ud af Google Analytics, der er ikke en standard rapport til dette så der skal vi lave en custom report.

Klik på linket for at lave rapporten

Vores rapport viser sessions, revenue og conversion rate – den kunne også vise andre variable såfremt du ønskede dette.

Rapporten viser som standard kun ugedagen, for at få tidspunkt skal du vælge en sekundær dimension. Dette gøres som vist på billedet nedenfor.

2: Eksporter data fra Google Analytics

Når den sekundære dimension er valgt, skal vi sikre at alt data er med i vores eksport – dette gøres ved at vælge +250 rækker – kombinationen af 7 ugedage og 24 timer giver 156 rækker med data.

Når vi har alle data, kan vi eksportere det til Excel. Dette gøres øverst i højre hjørne.

3: Find det rigtige data i excel eksporten

Google Analytics eksport rapporter viser som standard ders tabel data i fane 2, der er navngivet dataset1. Dataset 2 er data fra grafen.

4: Byg en pivot tabel

Du har nu en tom pivot skal der ser således ud.

Du tager nu variable (øverst i højre hjørne) og trækker dem ned som vist nederst i højre hjørne. Vigtigt at du vælger SUM of sessions når du tilknytter denne variable. Når dette er gjort opdateres pivot til venstre med de rigtige tal.

5: Farvelæg den for bedre forståelse

Til sidst, kan du krydre med illustrativ farvelægning – her bruger vi bare standard excel feature med color scales.

Har du nogen spørgsmål til denne guide så skriv til Bjarke på bb@compell.dk 🙂