Hjælper du dine besøgende?

De fleste webshops bruger billedsliders eller andet grafik på forsiden for at gøre den besøgende opmærksom på tilbud, nyheder, brands med mere. Men hvordan finder du egentlig ud af, hvad du skal fremhæve på forsiden?

Du kan få et fingerpeg ved at kigge nærmere på, hvad folk søger efter i søgefeltet på din forside via Google Analytics. Og hvordan gør du så det? Læs med her, hvor du får en simpel guide til at aflæse de gyldne tal i Google Analytics:


Site Search i Google Analytics

Logger du ind på din Google Analytics konto, vil du under ”Adfærd” finde et menupunkt kaldet ”Site Search”. Det er denne funktion vi skal lege lidt med i dag.

”Site Search” fortæller dig nemlig, hvilke sider dine besøgende søger fra og tilmed hvad de søger på fra de forskellige sider. Denne feature kan du derfor bruge til både at teste, hvad der kunne være godt at vise på forsiden, men du kan også bruge den til at få en fornemmelse af, hvor godt din side fungerer i forhold til brugervenligheden.

Du vil nemlig kunne se, hvad dine besøgende søger efter på en given kategoriside. Lad os eksempelvis sige at du har en webshop, der sælger sportsudstyr og har en kategoriside med fodboldstøvler.
Hvis du kan se at flere af dine besøgende søger på eksempelvis Adidas fodboldstøvler fra kategorisiden fodboldstøvler, kunne det måske være en idé at teste ved at flytte dine Adidas støvler længere op i produktoversigten, da de tilsyneladende kan være svære at finde for brugerne.

Det samme gør sig gældende, hvis du vil undersøge, hvad der skal være på forsiden.

Ved at klikke på linket ”/”, vil du kunne se hvad dine besøgende søger på via forsiden:

Fortsætter vi med samme eksempel som tidligere, med webshoppen der sælger sportsudstyr, vil du måske kunne se, at flere af dine besøgende søger på Adidas fodboldstøvler og Nike fodboldstøvler fra din forside. Her har du altså en indikation af, hvad folk prøver at finde på din side.

Nu har du to idéer til, hvilken grafik du skal indsætte på forsiden. Du kan derfor begynde at teste, hvordan dine besøgende reagerer, hvis du indsætter noget grafik, der linker videre til de to kategorisider.

Herefter kan du begynde at teste om de besøgende bruger disse links frem for søgefunktionen og om det i sidst ende giver øget salg.

Så simpelt er det i virkeligheden at bruge ”Site Search” funktionen i Google Analytics. Det skal dog siges at du ikke altid kan sætte det så direkte op. Har du en god og let tilgængelig søgefunktion kan det stadig vise sig at de besøgende bruger denne frem for de links du indsætter. Men du får her et grundlag at teste ud fra, og så kan du finpudse ud fra de erfaringer du gør dig.

Er du nysgerrig efter at vide mere om, hvordan du kan optimere din webshop, er du altid velkommen til at kontakte Compell på info@compell.dk eller på tlf. 71 99 75 15.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.