Hvad du IKKE skal gøre, når du skriver online tekster

1. Lad være med at gå på kompromis med kvaliteten

Det kan godt være, at du har skrevet hundredevis af artikler, med det betyder ikke, at du ikke kan forfalde til venstrehåndsarbejde.

Den hurtigste vej mod at underminere din troværdighed er ved at levere dårlig kvalitet. Så sørg for at læse dine tekster igennem for stavefejl og grammatikfejl hver gang, du skriver, og vedligehold en god sætningsstruktur igennem hele teksten.

 

2. Lad være med at knevre og ævle

Vi kender alle folk, der har let ved at snakke os et øre af, og vi ved hvor frustrerende, det kan være at vente på pointen. Den samme følelse gør sig gældende hos læsere, der ikke med det samme kan se pointen med en tekst.

Det er en ofte undervurderet evne at kunne holde sig til den røde tråd, når man udarbejder en tekst. Selvom du føler, du kører derud af med vigtig information, er det ikke sikkert, at læseren kan følge med.

Derfor: Sørg for at vide, hvad du vil med dine tekster. Kontroller, at informationen er brugbar og vær specifik. STAY ON TOPIC, og bed om feedback, inden du stiller dig tilfreds med din tekst!

Hvis du underbygger dine tanker tilstrækkeligt, så skal folk nok belønne dit arbejde ved at købe dine produkter.

 

3. Lad være med at tyvstjæle andres arbejde

Du behøver ikke altid opfinde den dybe tallerken, og det er okay at lade sig inspireret af sine konkurrenter, men undlad at copy/paste direkte fra dem. Hvis du napper tekster uden omtanke – hvad enten det er til nyhedsartikler, produktbeskrivelser eller blogindlæg, bliver det før eller siden opdaget. Det vil totalt knuse din troværdighed fremadrettet.

 

4. Lad være med at blive for personlig

Engang imellem er det super fedt at få indtrykket af, hvem der gemmer sig bag teksten, hjemmesiden eller butikken – ”Wow – rigtige mennesker med rigtige liv.” Men hvis du konstant fletter dig selv ind i teksterne og promoverer dig selv, så mister folk hurtigt interessen.

Husk altid på, at dine tekster skal have fokus præcis der, hvor kunden får mest muligt ud af kommunikationen. Der skal med andre ord være en god balance mellem det personlige præg, der skaber ekstra tillid, og kort, konkret og brugbar information til kunden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.