Indspark til weekenden – simpel selvdisciplin

Steve Pavlina er en tidligere spiludvikler, der i 2004 besluttede at stoppe sin karriere som succesfuld ejer af virksomheden Dexterity Software for at forfølge sin passion for personlig udvikling.

Hans hjemmeside er sprængfyldt med tekster og podcasts med fokus på at inspirere alle hans læsere til at udleve deres fulde potentiale. Det er guf for iværksættere, og jeg har selv ladet mig inspirere af Steve igen og igen. Derfor kommer her et indspark til weekenden med fokus på Pavlinas tilgang til selvdisciplin.

Selvdisciplin delt op i fem enkle søjler

Selvdisciplin er selvsagt fuldstændigt centralt for enhver nystartet virksomhed, men det ændrer ikke på, at det er lettere sagt end gjort at nå sine målsætninger. Jeg er personligt inspireret af Pavlinas stålsatte mindset og hans tilgang til at nå bjergtoppen.

Steve mener, at selvdisciplin hviler på fem grundlæggende søjler: accept, viljestyrke, hårdt arbejde, flid og vedholdenhed. Disse fem søjler er i al deres enkelhed selvdisciplin sat i proces. Og det er måske den vigtigste pointe af alle. For at få handling ud af et uhåndterbart begreb, bliver man nødt til at finde ud af, hvilke konkrete elementer, begrebet består af, og hvilke handlinger, de fordrer.

1. Accept

I følge Pavlina er det første skridt på vejen til en styrket selvdisciplin accept. Det indebærer, at du fuldstændigt ærligt og uforskrækket erkender, hvordan din nuværende situation er i forhold til det mål, du gerne vil nå. Hvis du gerne vil løbe et marathon, skal du vide, hvor langt du kan løbe nu og her. Du skal acceptere den form, du har, uden at pynte på dine tider eller evner. Accepten giver dig nemlig et uundværligt klarsyn – når du ved, hvor du står, kan du lave en fornuftig plan for, hvordan du kommer herfra og til dit endelige mål.

2.Viljestyrke

Viljestyrke er i følge Pavlina det andet skridt i rækken mod bedre selvdisciplin. Han mener, at mange mennesker har en tillært mistillid til egen og andres viljestyrke, fordi vi har misforstået begrebet og ikke forstår at bruge det rigtigt.

Viljestyrke er en koncentreret indsats, der kickstarter en længerevarende proces. Viljestyrken kræver et meget højt energiniveau, og derfor skal den bruges i en kort periode og på strategisk vis. Planlægger du at nå dine mål ved hjælp af viljestyrke alene, vil du med stor sandsynlighed brænde ud. Viljestyrke er en sprinteraktivitet – så hvis du skal gennemføre et marathon, skal du bruge din viljestyrke med snilde. Brug den til at skabe det bedst mulige grundlag for at fortsætte din indsats med et lavere energiniveau.

3. Hårdt arbejde

Hårdt arbejde er for Pavlina det tredje skridt i retning af bedre selvdisciplin og større succes. Du udfører hårdt arbejde, når du laver noget, der udfordrer dig. Og hvis du bevidst går efter at arbejde hårdt, kan du være sikker på, at du kommer til at adskille dig fra mængden. Det kræver nemlig en meget større indsats, og det er der mange, der ikke er interesseret i. Hårdt arbejde, der udfordrer dig, sørger for en helt essentiel ting: at du rykker dig fremad mod dit mål.

4. Flid

Hvor hårdt arbejde udfordrer dig og sørger for at du rykker dig fremad, er det flid, der sørger for, at din vej frem ikke er fyldt med brandslukninger. Din hverdag vil nemlig altid indeholde en masse dagligdags opgaver, pligter og gøremål, som måske ikke er særligt udfordrende og interessante for dig, men som kan betyde meget i forhold til, om du kan holde overblikket og dit momentum mod målet.

Du bruger flid til at gennemføre rutineopgaver som indkøb, madlavning, personlig hygiejne, oprydning og rengøring. Og du skal ikke undervurdere værdien af din flid, for uden den, får du en overfyldt indbakke i din mailboks, du løber tør for rene skjorter og du begynder at bestille junkfood, fordi køleskabet er tomt.

5. Vedholdenhed

Det sidste skridt i rækken mod en styrket selvdisciplin, er vedholdenhed. Vedholdenhed defineres for Pavlina som evnen til at fortsætte med sine handlinger på trods af ens følelsesmæssige tilstand. Med andre ord er det vedholdenhed, der sørger for, at du tager en løbetur, selvom det vælter ned eller du har haft en hård uge med masser af udfordringer.

Vedholdenhed må dog ikke forveksles med stædighed. Du skal løbende revidere din handlingsplan og dine målsætninger, og du skal kun bruge din vedholdenhed til at føre disse ud i livet, hvis de stadig giver mening.

Ved at dele selvdisciplin op i fem selvstændige elementer, der har hver deres essentielle rolle i at skabe en effektiv handleevne, går begrebet fra at være noget flyvsk og svært håndterbart til at være en størrelse, enhver kan gå til. Det er lige efter min smag, og jeg håber, at mit indlæg har givet dig inspiration til at bestige næste bjergtop.

Steve Pavlina kan følges på twitter, google plus og via nyhedbrev. God weekend herfra!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.