Love your dislikers!

Værdien af dislikers

Vi befinder os i en tid, hvor de sociale medier får større og større indflydelse og hvor mange virksomheder opfatter det at have en Facebookside med mange fans som særdeles vigtigt.

De fleste virksomheder famler i blinde, når de skal lave en social mediestrategi og tror på devisen om, at jo flere ‘likes’ man opnår, jo bedre. Men er det reelt antallet af ‘likes’, der skaber værdi på en virksomheds Facebookside, eller skal man søge i en anden retning for at finde svaret?

Det er værd at stikke en finger i jorden og overveje, hvor stor en værdi éns ‘dislikers’ egentlig har. For hvordan udvikler man sig, hvis man blot får ‘likes’ og rosende kommentarer? Her kommer ‘dislikerne’ ind i billedet, idet de giver dig modspil og kommer med feedback, som du kan bruge fremadrettet til hele tiden at forbedre dig.

Kritik skaber store muligheder

”Den virkelige magi på de sociale medier opstår først for alvor, når dine kunder giver dig modstand, kritiserer dine produkter eller kommer med deres egne forbedringsforslag.”  Hævder Peter Svarre i sin artikel, The power of dislike, fra d. 18. Januar 2013.

Svarre har de seneste 14 år beskæftiget sig med digitale, mobile og sociale medier og hans erfaring siger ham, at det ikke er millionerne af klik på Facebooks like-knap, der skaber værdi, selvom langt de fleste virksomheder er af denne overbevisning.

Han mener ligeledes, at ”…jagten på ‘likers’ har udviklet sig til en form for overfladisk digital narcissisme, som muligvis tilfredsstiller et dekret fra ledelsen om at ‘være med på de der sociale medier’, men som meget sjældent konverterer til reel værdi.”

Læs hele Peter Svarres artikel her.

YouSee viser vejen

Så selvom det måske lyder absurd, kan det vise sig at være en stor fordel for dig at lytte til dine kritikere og tage deres feedback i betragtning. Du vil formentlig få meget mere ud af det, end du i første omgang havde regnet med.

Et eksempel på en virksomhed der har udnyttet kritikernes magt på en særdeles effektiv måde, er tv-udbyderen YouSee, som på sin Facebook-side svarede meget humoristisk på en kommentar.

I kommentaren slog en bruger op med YouSee til fordel for Netflix, hvorefter YouSee besvarede kommentaren i en tone, som vandt stor begejstring blandt brugerne. YouSee tog altså kritikken til sig, hvilket resulterede i en massiv omtale samt et hav af “likes” og kommentarer.

Læs kommentaren og svaret her.

Eksemplet illustrerer, at det kan betale sig at elske sine kritikere og at det kan føre meget mere med sig end ‘likes’ og positive kommentarer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.