Pop-up reklamer for fuld udblæsning!

Aggressiv markedsføring – for galt eller genialt?

Som barn havde jeg en fantastisk pop-up bog med Disney’s Skønheden og Udyret. Jeg var tryllebundet af bogens sidste side, hvorfra et kæmpe 3D slot på ‘magisk’ vis dukkede op. Pop-up konceptet var et hit!

Men det var  i 90’erne…

I 21. århundrede er ’pop’ups’ stadig et fænomen vi må forholde os til på daglig basis. Ikke i form af skønne prinsesseslotte, men som de udskældte pop-up internetreklamer, der bogstaveligt talt springer i hovedet på én, som en sukkerpåvirket 4-årig på jagt efter opmærksomhed. De nærmest skriger ”se mig, se mig, se hvad jeg kan”, mens de vifter med armene, står på hovedet og… ja, blokerer hele dit synsfelt.

 

Pop-up_ads

 

Gudskelov for mediefilteret! Og så alligevel…

Som børn af den digitale tidsalder, har vi et ekstremt veludviklet mediefilter, der skåner os for det væld af informationer vi får gennem reklamer og websites – herunder også pop-ups- der dagligt slås om vores opmærksomhed. Det har desværre den uheldige konsekvens, at virksomhederne må tage strengere midler i brug, hvis de vil have deres budskab igennem.

Og hvis de ikke kan få vores opmærksomhed med pop-up reklamer – levende eller statiske – så må de jo prøve noget andet. Så nu prøver de med lyd!

Så nu kan man altså risikere at rende i pop-ups eller mouse-over aktiverede bannerreklamer med lyd, det være sig både for de nyeste biograffilm, svimlende pengepræmier eller i tilfælde af, at du nu kan få billige agurker i dit supermarked, der udbasunerer deres budskab for fuld udblæsning – uanset om du ønsker det eller ej.

 

Hvad er go/no go?

Der findes mange holdninger til denne type markedsføring, og jeg tør godt vædde en femmer på, at det er de færreste, der klapper i deres hænder ved synet… nej, ved LYDEN af endnu en pop-up reklame. Men lad os lige se bort fra hvad folk mener om fænomenet og lad os i stedet se nærmere på, om det overhovedet er lovligt at benytte denne form for aggressiv markedsføring. Findes der regler for, hvordan og hvornår man må gøre brug af fx pop-up reklamer med lyd?

Det korte svar er: Ja, der er regler for denne type markedsføring. Retningslinerne findes i “De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet

Dette er IKKE er en lov, men en vejledning, hvori nordiske forbrugerombudsmænd giver udtryk for, hvordan de mener princippet om ”god markedsføringsskik” skal fortolkes ifm. markedsføring på internettet. Herunder følger et uddrag af retningslinjerne:

 [blockquote]

2.2 Reklamens udformning og placering

 

2.2.1. Reklamen må ikke være urimeligt påtrængende.
Hvorvidt det er tilfældet, skal vurderes i forhold til form, indhold, brug af lyd, billeder, animationer og sammenhængen i øvrigt.

Reklamen vil ofte blive betragtet som urimeligt påtrængende, hvis den direkte påvirker igangværende arbejde på forbrugernes tekniske udstyr, herunder computer, ændrer indstillinger og lignende.

2.2.1.1. Markedsføring, som ikke er en integreret del af en internetside, skal kunne fjernes enkelt, ved fx ”luk”. Dominerende annoncer, som fx helsidesannoncer, skal desuden forsvinde af sig selv efter en kort periode.

2.2.1.2. Der bør være en grænse for antallet af eksponeringer af reklamebudskaber, der henvender sig til den enkelte bruger. Antallet vil afhænge af det aktuelle markedsføringsformat, der benyttes.

2.2.2. Der må ikke benyttes metoder, der fratager forbrugeren kontrol og/eller fastlåser forbrugeren til en bestemt hjemmeside.

Eksempler på sådanne metoder er omdirigering af forbrugerne til andre hjemmesider end dem, de selv har opgivet som URL (uønsket omdirigering), og brug af metoder, der styrer forbrugerens surfing til eller fra bestemte internetsider. Udtryk, der er benyttet i denne forbindelse, er ”mousetrapping” og ”pagejacking”.

2.2.3. Markedsføring bør ikke afbryde eller bryde ind i redaktionelt stof eller andet indhold af informativ eller vejledende art på hjemmesiden. Markedsføring må ikke dække over redaktionel tekst

[/blockquote] .

Hvad kan vi så udlede af ovenstående?

Retningslinjerne overlader faktisk en del til fortolkningen, for hvornår er en pop-up reklame “urimeligt påtrængende”?

Om de er lovlige, kan vi med andre ord ikke afgøre – MEN hvis man nærlæser ovenstående retningslinjer, vil man kunne udlede at omtalte pop-up reklamer med lyd faktisk er i strid med “De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet”  og dermed ikke hører under princippet for “god markedsføringsetikette”!

Vi hos Compell er spændte på at høre hvad din holdning er til aggressiv markedsføring, herunder pop-up reklamer med lyd. Skriv en kommentar og lad os høre din mening.

 Skrevet af: Mette Louise Hoff

resized_the-most-interesting-man-in-the-world-meme-generator-i-don-t-always-hate-work-restrictions-but-when-i-do-it-s-thanks-to-fucking-pop-up-ads-648501

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.