Sådan forbedrer du din placering på Google i 2016

I SEO-branchen er amerikanske Brian Dean en af dem, man bør lytte til. Han er grundlægger af træningsuniverset Backlinko og er verdenskendt for sine evner inden for søgemaskineoptimering.

I et nyligt studie, udgivet d. 21 januar 2016, fortæller Brian Dean om resultatet af undersøgelsen af over 1 million søgeresultater i Google, og derudfra kommer han med en konklusion på, hvilke faktorer der har størst indflydelse på din hjemmesides placering på Google i 2016.

Vi har her samlet de vigtigste resultater af undersøgelsen. De fortæller dig, hvordan du kan skabe gode placeringer i de organiske søgeresultater i 2016.

BEMÆRK: Det er samspillet mellem nedenstående punkter, der kan give dit website gode placeringer – ikke ét punkt alene.

 

1. Skaf links til din hjemmeside og opbyg din hjemmesides værdi

 

Du kan have det bedste website med det bedste indhold, men hvis ingen linker til det, kommer du ingen vegne. Med andre ord er indgående links til din hjemmeside stadig den allervigtigste faktor i forhold til at ranke højt i Googles søgeresultater, ligesom det altid har været i Googles søgemaskine.

Ved at skabe gode links til din hjemmeside vil dit domænes i Googles øjne opbygge en højere værdi, hvilket har stor indflydelse på, hvor godt du ranker. Der findes flere værktøjer, hvori du kan tjekke denne værdi, hvoraf https://ahrefs.com er et af de mest brugte. Bruger du dette værktøj, skal du kigge under ”Domain Rating” for at se dit domænes værdi.

Sådan gør du:

  • Du skal kontinuerligt skaffe nye, naturlige indgående links til sin hjemmeside via forskellige strategier. Det handler ikke kun om at skaffe links fra stærke domæner som tv2.dk, politiken.dk osv., men også links fra relevante hjemmesider inden for din egen branche. På den måde bliver dit brand associeret med branchen, hvilket Google også har fokus på.
  • Kort fortalt kan man dele linktyperne op i:

Naturlige links: Links, der kommer af sig selv, fordi andre har lyst til at linke til dit indhold

Manuelle ”outreach” links: Links, der skaffes ved at kontakte andre og få dem til at linke til dit indhold.

 

2. Dit indhold skal være relevant, emnespecifikt og langt, hvis det gavner brugeren

 

Brian Deans undersøgelse viser, at jo mere relevant indholdet er for det emne, der er søgt på, desto bedre ranking opnår man i Google. Det vil sige, at hvis du forsøger at dække mange forskellige emner på den samme underside, er der mindre chance for, at det ranker godt, som hvis du arbejder i dybden med ét emne på den pågældende underside.

Derudover indeholder en underside til et side 1-resultat i Brian Deans undersøgelse i gennemsnit 1890 ord. Han konkluderer derfor, at langt indhold ofte har større chance for at ranke højt end kort indhold.

Sådan gør du:

  • Skriv dit indhold med henblik på at hjælpe brugerne. Sæt dig i deres sted, forstå deres behov og skab indholdet ud fra det. Det kunne være spørgsmål som:

Hvad er værd at vide om dette produkt/service?

Hvad er specielt ved dette produkt/service?

Hvordan virker det?

  • Hvor god du er til at besvare de mange spørgsmål, kan især have indflydelse på disse ting:
    Googles forståelse af din side.
    Brugeren bruger længere tid på siden og interagerer mere på siden.
    Bedre hjælp kan føre til flere konverteringer.
  • Skriv en god, lang tekst til din underside, men ikke med hovedet under armen. Langt indhold er ikke nødvendigvis lig med gode placeringer. Husk på, at indholdet skal være relevant og emnespecifikt for at komme til at ranke godt. Det vil sige; skriv kun langt indhold, hvis du vitterligt har noget at fortælle dine brugere. Bliver det blot en sludder for en sladder, er det bedre at skrive en kortere tekst med stærkt og relevant indhold.

 

3. En lav bounce rate er lig med højere placeringer i Google

 

Har du en lav bounce rate (et lavt antal af besøgende, der kommer ind på en underside, for at forlade den igen med det samme) får du bedre placeringer. Årsagen er simpel: Lav bounce rate betyder, at folk finder det, de leder efter.

Sådan gør du:

  • Jo mere relevant og emnespecifikt dit indhold er, desto større chance er der for, at brugen finder det, han/hun leder efter. Godt indhold betyder således, at brugerne bliver på din hjemmeside, klikker sig videre til andre undersider på hjemmesiden og bruger lang tid på din side.EKSTRA: Tests viser, at integration af f.eks. en YouTube-video på din underside kan være med til at holde brugeren på siden. En video, der eksempelvis forklarer, hvordan man bruger et produkt, er meget brugervenligt og kan være med til at styrke dine placeringer.

 

4. Https ranker bedre end http

 

En hjemmeside i https, der er en krypteret udgave af http-protokollen, er mere sikker i forhold til f.eks. spioner og it-kriminelle end en hjemmeside i almindelig http. Dette vil Google gerne belønne med bedre placeringer. Man kender f.eks. https fra sin netbank, betaling med kreditkort over internettet osv.

Sådan gør du:

 

5. Title tagget har fået mindre betydning

 

Titlen på din underside (også kaldet title tagget) var tidligere det allervigtigste on-page parameter (SEO-arbejdet på din egen hjemmeside) i forhold til at ranke på sit foretrukne søgeord. Efterhånden som Google har større og større fokus på semantic search (forståelsen af søgningen), har sammenhængen mellem søgningen og title-tagget fået mindre betydning end tidligere.

Sådan gør du:

  • Selv om title tagget ikke nødvendigvis har samme store betydning for ranking som tidligere, fungerer title tagget stadigvæk som din salgstale i søgeresultatet. Viser title tagget ikke, hvad undersiden handler om, kommer brugeren ikke til at trykke på dit søgeresultat. Det er derfor stadig vigtigt at skrive et godt title tag.

 

6. Brug af schema.org er ikke (nødvendigvis) lig med bedre rankings

 

Der findes flere hjemmesider, hvor brugerne eksempelvis har anmeldt en opskrift eller et produkt. Ved hjælp af servicen schema.org kan det samlede resultat af anmeldelserne blive trukket ud og vist direkte i søgeresultaterne. En anmeldelse bliver vist som f.eks. ”Bedømmelse – 3,9 ud af 5”.

Du kan se et eksempel på søgningen “kagemand”, hvor resultatet fra www.dk-kogebogen.dk ser sådan ud:

kagemand

Selv om schema.org er brugervenligt, viser Brian Deans undersøgelse, at det dog ikke ensbetydende med, at det giver bedre placeringer i Google.

EKSTRA:

  • Viser man data på denne måde, bliver din salgstale i søgeresultatet således bedre og mere indbydende for den søgende. Samtidig viser undersøgelser, at det giver større synlighed, og at folk er mere tilbøjelige til at klikke på resultatet.
  • Selvom visning af data direkte i søgemaskinen på denne måde ikke nødvendigvis giver bedre placeringer, bør du altså alligevel overveje at bruge det, hvis det er relevant for din hjemmeside.

 

7. En underside med et billede ranker bedre end en underside uden billeder

 

Af hensyn til brugervenligheden sætter Google pris på, at man som afsender anvender billeder til at supplere indholdet på undersiden. Bemærk, at flere billeder ikke nødvendigvis er lig med højere ranking, men ét billede frem for ingen gør en stor forskel.

Sådan gør du:

  • Indsæt et billede på din underside, der komplementerer det, teksten handler om.
  • Hvis flere billeder på undersiden blot vil hjælpe brugeren endnu mere, så sæt flere billeder på.

 

8. Hjemmesidens hurtighed er vigtig

 

Det er vigtigt, at din hjemmeside er hurtig. Den søgende er ikke særlig tålmodig; bliver et ellers godt søgeresultat ikke hentet hurtigt nok, finder brugeren et andet søgeresultatet, der loader hurtigere. Det har indflydelse på dine søgeords placering på Google.

Sådan gør du:

EKSTRA: Undersøgelser viser, at godt 40% smutter fra en hjemmeside, hvis ikke den loader inden for 3 sekunder.

 

9. Ankerteksten på indgående links til din hjemmeside har (desværre) stadig stor indflydelse

 

Google har arbejdet meget på at slå ned på manipulation i indgående links (med Google Penguin-filtret), herunder bl.a. brugen af samme ankertekst (den linkende tekst) på indgående links til din hjemmeside. Det er simpelthen ikke naturligt, at folk på tværs af flere forskellige hjemmesider linker til dig med præcis den samme tekst hver gang.

På trods af Googles forsøg på at fjerne vigtigheden af ankerteksten på et link ind til ens hjemmeside, har den stadig stor indflydelse på, hvor godt man ranker. Det vil sige, at et indgående link med en ankertekst, der indeholder dit vigtigste søgeord, har indflydelse på styrken af linket.

Sådan gør du:

  • Selv om det giver bedre placeringer, frarådes det dog at bruge de samme ankertekster på de indgående links, du har indflydelse på. Når Google arbejder så hårdt på at slå ned på det, så vil det kun give problemer – hvis ikke i morgen, så måske om et halvt år. Og en Google-straf kan koste dig både omsætning og besøgende.

EKSTRA: Husk på, at der i denne sammenhæng er tale om links ind til din hjemmeside fra andre – ikke links internt på din hjemmeside.

google

En gammel vittighed i SEO-branchen er ovenstående frase: ”Det bedste sted at gemme et lig, er på side 2 i Google”.

Langt de fleste brugere kigger kun på første side i Google. Klikker man sige videre til side 2, er det, fordi man ikke har fundet det, man ledte efter på side 1.

Derfor: arbejd seriøst med SEO, så du får den bedst mulige placering. Det sker ikke fra den ene dag til den anden, men er en længere proces, hvor du kan inkorporere nogle af de ovenstående punkter.

Hvis du vil vide mere, kan du finde hele den dybdegående undersøgelse fra Backlinko her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.