Sådan kommer du i gang med content marketing

Denne uges inspiration at gå til weekend på kommer af et gæsteindlæg af Joakim Ditlev. Joakim er cand.mag i Informationsvidenskab fra Aarhus Universitet, og han har fået sin content marketing-erfaring fra softwarevirksomhederne Zmags og Trustpilot. Derudover blogger Joakim om sine erfaringer med content marketing.

Hvad er content marketing?

Måske har du hørt om content marketing, men hvad er det helt præcist? Den korte version er, at content marketing er en kultur, hvor virksomheder skaber og distribuerer relevant indhold for deres kunder for at vinde deres opmærksomhed og sympati.

Den lange version starter et helt andet sted. Nemlig der, hvor kunderne er stået af. Vi ser reklamer og annoncer som ren støj. Responsraterne er lave, produktionsomkostningerne høje og vores filtre til at sortere støj fra bliver mere og mere finmaskede. Vi vil ikke forstyrres, men vil hellere selv søge information, når vi får behovet.

Softwarevirksomheden Hubspot viser det således:

Content marketing er efterhånden stort i USA, hvor primært online baserede virksomheder bruger content marketing strategier til at øge mængden af relevant organisk trafik fra søgemaskinerne. Ved regelmæssigt at publicere indhold, som ens målgruppe interesserer sig for, er odds’ne bedre for at få mere plads i søgeresultaterne.

Men store multinationale virksomheder som Coca Cola og IBM er også begyndt at ride med på content marketing bølgen. En rundspørge hos amerikanske virksomheder viser, at de forventer at bruge 31% af marketingbudgettet på at skabe og distribuere indhold. (Kilde: contentmarketinginstitute.com)

Content marketing er opstået i kølvandet på de sociale mediers fremgang. Enhver virksomhed skulle have en blog, en Facebook fan page, en Twitter konto… Men kanalerne blev hurtigt fyldt op med reklamestøj. Efterhånden har mange virksomheder fundet ud af, at de traditionelle virkemidler ikke fungerer på de nye medier; at kaste om sig med taglines og navlepillende budskaber giver hverken likes, blog-abonnenter eller followers.

For i dag researcher vi selv frem til de produkter vi vil købe og de virksomheder vi vil købe produkterner af. For at kunne gøre det har vi brug for relevant indhold. Så vil du sælge nogle varer, gælder det om ikke at tale direkte om det du laver men i stedet lave og dele relevante historier. På den måde uddanner du målgruppen, bygger brand-loyalitet og positionerer din virksomhed som ekspert på området.

5 gode råd

Hvis du vil i gang med content marketing, får du her de fem vigtigste råd til at komme i gang:

  1. Din content strategi skal defineres ud fra virksomhedens målsætninger – vær 110% sikker på hvad virksomhedens vigtigste målsætning er, så det indhold du laver kan understøtte det. Skal I fastholde kunder, skal I have flere nye kunder eller skal I reducere omkostninger? Find ud af det inden noget andet.
  2. Kend din målgruppe og sigt indholdet efter deres udfordringer – du fejler, hvis du kun fortæller om din egen virksomhed eller services. Du skal sætte dig i kundens sted og finde ud af hvilke udfordringer målgruppen står med? Hvad prøver de at opnå med dine produkter, hvilke relaterede spørgsmål har de, som du kan besvare? Der er altid udfordringer og uklarheder at tage fat på.
  3. ”Less is more” når du bygger content strategi – fokuser på nogle få indholdstyper og gør dit bedste. Du kan ikke være fuldt aktiv på samtlige sociale medier på én gang, men du kan udvælge nogle relevante kanaler og fokusere på dem. Og du skal naturligvis fiske der, hvor fiskene er.
  4. Start ud med overset indhold, der har meget potentiale – hvis content marketing er et nyt område for din virksomhed, har du brug for nogle lette sejre til at beholde opbakningen og holde fast i content strategien. Udvælg nolge områder, der typisk er overset og som giver muligheder for øget kundedialog. Hjælpe-sektioner eller FAQs på websites kan være et godt sted at starte.
  5. Acceptér at det tager tid før du ser resultater – så sæt realistiske forventninger, vær konsistent og kommunikér planer og forventninger ud til alle interessenter i virksomheden.

Jeg håber, du er blevet inspireret. På min blog om content marketing finder du masser af eksempler fra danske og udenlandske virksomheder, ekspert interviews og flere tips til at komme i gang.

Jeg mener content marketing kan bruges i stort set alle virksomheder. Kunne det være noget for dig?

Læs mere af Joakim Ditlev her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.