Ældre dato (27 oktober 2012)
Vær opmærksom på at dette indlæg er af ældre dato, læs derfor med hensyn og en vis skepsis da den digitale udvikling som bekendt jo går meget stærkt.
Er du i tvivl eller ønsker du at have noget uddybet så kontakt os gerne.
Denne uges inspiration at gå til weekend på kommer af et gæsteindlæg af Joakim Ditlev. Joakim er cand.mag i Informationsvidenskab fra Aarhus Universitet, og han har fået sin content marketing-erfaring fra softwarevirksomhederne Zmags og Trustpilot. Derudover blogger Joakim om sine erfaringer med content marketing.
Måske har du hørt om content marketing, men hvad er det helt præcist? Den korte version er, at content marketing er en kultur, hvor virksomheder skaber og distribuerer relevant indhold for deres kunder for at vinde deres opmærksomhed og sympati.
Den lange version starter et helt andet sted. Nemlig der, hvor kunderne er stået af. Vi ser reklamer og annoncer som ren støj. Responsraterne er lave, produktionsomkostningerne høje og vores filtre til at sortere støj fra bliver mere og mere finmaskede. Vi vil ikke forstyrres, men vil hellere selv søge information, når vi får behovet.
Softwarevirksomheden Hubspot viser det således:
Content marketing er efterhånden stort i USA, hvor primært online baserede virksomheder bruger content marketing strategier til at øge mængden af relevant organisk trafik fra søgemaskinerne. Ved regelmæssigt at publicere indhold, som ens målgruppe interesserer sig for, er odds’ne bedre for at få mere plads i søgeresultaterne.
Men store multinationale virksomheder som Coca Cola og IBM er også begyndt at ride med på content marketing bølgen. En rundspørge hos amerikanske virksomheder viser, at de forventer at bruge 31% af marketingbudgettet på at skabe og distribuere indhold. (Kilde: contentmarketinginstitute.com)
Content marketing er opstået i kølvandet på de sociale mediers fremgang. Enhver virksomhed skulle have en blog, en Facebook fan page, en Twitter konto… Men kanalerne blev hurtigt fyldt op med reklamestøj. Efterhånden har mange virksomheder fundet ud af, at de traditionelle virkemidler ikke fungerer på de nye medier; at kaste om sig med taglines og navlepillende budskaber giver hverken likes, blog-abonnenter eller followers.
For i dag researcher vi selv frem til de produkter vi vil købe og de virksomheder vi vil købe produkterner af. For at kunne gøre det har vi brug for relevant indhold. Så vil du sælge nogle varer, gælder det om ikke at tale direkte om det du laver men i stedet lave og dele relevante historier. På den måde uddanner du målgruppen, bygger brand-loyalitet og positionerer din virksomhed som ekspert på området.
Hvis du vil i gang med content marketing, får du her de fem vigtigste råd til at komme i gang:
Jeg håber, du er blevet inspireret. På min blog om content marketing finder du masser af eksempler fra danske og udenlandske virksomheder, ekspert interviews og flere tips til at komme i gang.
Jeg mener content marketing kan bruges i stort set alle virksomheder. Kunne det være noget for dig?
Skriv et svar