Sådan optimerer du dine kategorisider og får flere kunder i butikken

I en tid, hvor webshops popper op overalt, og konkurrencen om kunderne på nettet bliver hårdere og hårdere, er det vigtigt, at du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Dette kan du blandt andet gøre ved, at skrive unikt og værdiskabende indhold på dine kategorisider og produktsider.

Optimering af indholdet på din kategoriside er en vigtig del af content marketing, hvor du som webshop eller virksomhed søger at berige dine potentielle kunder med relevant indhold, der skaber værdi hos modtageren. Formålet i sidste ende er selvfølgelig at sikre mere salg.

Hvorfor er godt indhold på kategorisider vigtigt?

Mange webshops laver den fejl, at de slet ikke har noget tekst på deres kategorisider. Det er hverken godt i forhold til søgemaskineoptimering (SEO) eller i forhold til din kundepleje og troværdighed. En god kategoritekst er vigtig af to årsager:

  • Når du ranker højt på Google, får du flere besøg fra organisk trafik, og derfor også potentielt mere salg. Ved at skrive noget godt og relevant indhold til din kategoriside, fortæller du Google, hvad siden handler om. Jo bedre du fortæller dette, jo bedre placering kan du potentielt opnå.
  • Når først kunderne er inde på webshoppen, er det vigtigt, at de bliver der. Ved at skrive indhold, der dækker det behov, og de spørgsmål de har til produkterne, har kunderne en større grund til at blive på din side, i stedet for at klikke videre og søge informationerne andetsteds. Ved at besvare brugernes spørgsmål, og dermed demonstrere viden og professionalisme, er de også mere sikre ved at handle med dig.

Også på dine produktsider er det vigtigt at have en unik tekst. Mange webshops sætter den produktbeskrivelse ind, som de har fået af producenten. Men hvis 10 andre webshops, der sælger samme produkt, også gør dette, er der tale om duplicate content – altså samme indhold. Dette sætter Google hårdt ind over for, og det vil som regel kun være den side, der har skrevet indholdet først, der kan ranke på det.

Tanker til weekenden - uge 50

Sådan laver du godt indhold til dine kategorisider

Når du skal lave indhold til dine kategorisider på din webshop, er det en god idé at opbygge teksterne nogenlunde efter samme struktur og dermed skabe en gennemgående ensartethed på din webshop. Her følger et par generelle råd, som kan være gode at have for øje:

  • Inden du går i gang med at skrive indhold til dine kategorisider, er det vigtigt, at du sætter dig i kundernes sted, og forsøger at besvare alle de spørgsmål, som kunderne måske sidder med, når de overvejer at gøre et køb.
  • Antag at folk intet ved, og skriv indholdet i et letforståeligt sprog. Skriv også gerne umiddelbare åbenlyse ting ned – du er eksperten, og kan nemt overse informationer, som dine kunder måske ikke lige er klar over.
  • Gør teksten overskuelig og inddel den i afsnit med en sigende overskrift. Dette gør det lettere for kunderne at finde svar på de spørgsmål, de eventuelt har.
  • Lav også gerne punktopstilling over de vigtigste facts, så de er nemme at finde.
  • Start med en kort tekst, der opsummerer indholdet og gå derefter i detaljer.
  • Sørg for at teksten er fejlfri. Stavefejl og tastefejl ser sjusket ud, og sender ikke et godt signal til dine kunder.
  • Skriv gerne meget tekst, og placér det under produkterne, så kunderne kan skimte det igennem, hvis de har spørgsmål.

Det kan godt tage lang tid at producere gode og unikke tekster til dine kategorisider. Har du en stor webshop med mange kategorisider og produktsider, men intet værdifuldt indhold, kan du starte med at optimere dine kategorisider, og herefter begynde med de produktsider, som er vigtigst for din webshop eller hjemmeside.

Brug relevante søgeord på dine kategorisider

Når du skriver dine kategoritekster, er det en stor fordel, at du undersøger hvilke søgeord, der bliver brugt om dit produkt (anvend eksempelvis Googles søgeordsplanlægning). Brug derefter de relevante søgeord i din tekst, så Google ved, at det netop er disse søgeord, du gerne vil ranke højt på. Sæt gerne søgeordene ind i teksten så tidligt om muligt, men husk ikke bare at smide dem ind hist og her. Sørg for at de indgår i teksten så naturligt som muligt.

Udover at bruge relevante søgeord i selve teksten på kategorisiden, er det ud fra et SEO perspektiv også vigtigt at optimere med relevante søgeord andre steder på din side, såsom din pagetitle, H1 (overskrift), metadescription, billedtekst osv.

Tanker til weekenden - uge 50 - 2

Vil du gerne have flere kunder i butikken?

Har du brug for hjælp til optimering af dine kategori- og produktsider, så tøv ikke med at kontakte Compell for at høre nærmere om, hvad vi kan gøre for dig. Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, kan Compell hjælpe med at give dig overblikket over en lang række SEO discipliner, der sikrer dig en høj placering på Google, og samtidig skaber unikt og værdifuldt indhold, der kommer både dig og dine kunder til gode.

Skriv til Martin på mk@compell.dk eller ring på 71 99 75 15.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.