Samarbejde med bloggerne i øjenhøjde: brugen af events

Samarbejde med bloggerne i øjenhøjde: Brugen af events

Som skrevet i et tidligere indlæg her på bloggen, giver brugen af samarbejde med bloggere værdi for din virksomhed og dine produkter, når dit brand og SEO er aspekter som skal i spil. Når der bruges blogger-events er det særligt branding-værdien der fokuseres på. Læs med her, og lær hvordan du selv afholder et succesfuldt blogger-event.

Bloggerevent: hvad og hvordan?

Blogger-events er især gode hvis du som virksomhed vil gøre opmærksom på et nyt tiltag, eller hvis du netop har lanceret et nyt produkt på markedet. Det virker ofte mere personligt for bloggerne, at deltage i et intimt event som kun er for dem, i stedet for blot at stikke en pressemeddelelse i hånden på dem og bede dem om at skrive et blogindlæg. Når bloggerne møder op til et event bliver det mere autentisk, og det resulterer ofte i mere personlige indlæg. Afholdes der et succesfuld event, er chancen for at den enkelte blogger vil anbefale din virksomhed også større.

Compell har erfaring og succes med, at afholde events for både københavnske og århusianske virksomheder. I oktober var Compell med til at hoste et event med Restaurant Rivas om deres nye tiltag, Hverdags Spontanitet. Tidligere har vi arrangeret events for Eventhall samt A. C Perchs. Hos Restaurant Rivas var bloggerne inviteret til et VIP-event, hvor de blev mødt med rød løber, velkomstdrink, stor persisk buffet og biografbilletter. Netop denne pakke (minus den røde løber) er det, som vil møde alle der køber Hverdags Spontanitet. De indlæg bloggerne skriver om eventet er meget værdifulde – kan de lide det de prøver, bliver indlæggene positive, personlige og af en bedre kvalitet, som kan overbevise deres læsere om, at de også skal prøve det samme produkt eller den samme oplevelse.

rsz_rivas

Det overordnede mål med et blogger-event er at få positiv omtale af din virksomhed. Når et event skal arrangeres, er der forskellige tips og tricks til, hvordan man sikrer sig de bedste muligheder for at få positive og tiltalende blogindlæg ud af det.

Bloggerne: hvem skal inviteres? Og hvem skal invitere?

personNår der skal afholdes et blogger-event, er det vigtigt hele tiden at have målet for øje – at få brandet din virksomhed og skabe god omtale. Det er derfor vigtigt, at du som arrangør, er selektiv i udvælgelsen af bloggere. Foretag research og find ud af, hvad deres blog handler om og de typiske indlæg de har. Det vil give meget god mening at invitere en ung fitness-blogger til et event om træning og sundhed, men knap så meget mening at invitere en blogger til et event for Mammashop, hvis hun ikke har børn. Bloggerne som inviteres skal helst blogge om det felt, som dit event handler om. Jo bedre et match du får mellem blogger og event, jo større er sandsynligheden for gode indlæg og links. Det skal dog ikke afholde dig for at tænke alternativt ved indbydelsen.

Det er også vigtigt at overveje om du søger kvalitet eller blot kvantitet, når du inviterer bloggere til et event. Er det massiv eksponering du søger, er kvantitet nok at foretrække, men i langt de fleste tilfælde er det bedre at udvælge få, gode bloggere til dit event. På den måde får de inviterede bloggere også en følelse af, at de er de mere specielle og værdsat, hvilket ofte fører til gode og lange indlæg om din virksomhed og om eventet. Det bliver hurtigt mere intimt, hvis der kun er få med til arrangementet, da du som virksomhed har tid til at snakke med de forskellige bloggere, og dermed sætte ansigt på din virksomhed. At møde bloggerne i øjenhøjde er grundelementet i et blogger-event.

Ved eventet hos Rivas blev en håndfuld bloggere udvalgt og inviteret. Det var bloggere, som vi her hos Compell har samarbejdet med tidligere, og herved har et godt forhold til, og som vi gerne ville gøre lidt ekstra for. Dette skaber en goodwill, både over for os, men også over for den virksomhed, der afholder eventet. Derudover er det erfarne bloggere, som gennem flere år har skrevet gode indlæg hyppigt og har opbygget en stor og velbesøgt blog, med mange faste læsere.

Når det kommer til invitationen af bloggerne, så er der flere vinkler der kan benyttes. Den første mulighed er at du som virksomhed selv finder og tager kontakt til de bloggere du gerne vil have der deltager. Synes du denne proces er alt for uoverskuelig kan vi hos Compell stå for at invitere bloggere – og så er det eneste du skal tænke på selve eventet. Har din virksomhed ingen medarbejdere, der lige har tid eller evner til at arrangere et event, kan Compell også sagtens stå for den organisatoriske del af blogger-eventet. Herudover er det også en tredje mulig at finde aktive bloggere fra blogger-miljøet, som selv arrangerer events, og skabe kontakt til disse, for at stable et event på benene sammen. Compell har for eksempel tidligere samarbejdet med de århusianske bloggere Vinterfryd og Candmor.

Sæt en god ramme for eventen

Der er også omstændigheder ved selve eventet, som øger sandsynligheden for god omtale. For det første er der selve placeringen af eventet. Sørg for at find et sted, hvor bloggerne nemt kan komme til, uden at det bliver for besværligt for dem. Arrangementet hos Rivas gav lidt sig selv på denne front – det kunne kun være i restauranten, som heldigvis lå meget belejligt i centrum af Aarhus og for de fleste bloggere var det let at komme derhen.

person2

Derudover er det vigtigt at bloggernes forventninger afstemmes, så de passer til det, der kommer til at ske til eventet. Her hjælper det, at lave en agenda for hvad der kommer til at ske, og sende den ud til bloggerne – gerne sammen med invitationen. Det hjælper både bloggerne, så de ved hvad der kommer til at ske, og det hjælper dig som virksomhed, idet du får forventningsafstemt eventet med dine bloggere, og samtidig også sørger for de praktiske ting vedrørende starttidspunkt mv., så de møder op på det rigtige tidspunkt.  Ved Rivas-eventet var agendaen klar – der ville være velkomstdrinks, persisk buffet og biografbilletter til de deltagende og en tidsplan var vedlagt i indbydelsen. Det hjalp bloggerne at vide hvad eventet indeholdte. De vidste hvad de kom til – det var Hverdags Spontanitet, som skulle afprøves, og det var denne oplevelse de skulle have.

Afslutningsvist er det også vigtigt, at du som vært ved et blogger-event, er med til at skabe en god stemning. Når bloggere mødes er det ikke alle der har mødt hinanden før og kender til hinandens blogs, og derfor skal du være god til at sætte samtaler i gang og være socialt anlagt. At vise interesse for bloggerne og deres hverdag kan være nok, det behøver ikke være de helt store samtaleemner der skal på bordet. Saii fra Restaurant Rivas var særligt god til denne aften, både til at få snakket med alle bloggerne, og også at holde en tale, som fik bloggerne med på konceptet bag Hverdags Spontanitet og som gav dem en masse sjove fakta omkring restauranten og dens persiske oprindelse – alt sammen godt stof til blog-indlæg.

Både under planlægningen og under selve eventet er det vigtigt at have formålet med det hele for øje: branding af din virksomhed. Så overvej nøje hvilken side af din virksomhed du vil vise frem, hvordan i vil fremstå og hvordan eventet passer ind i dette billede.

Er du interesseret i at høre mere om blogger-events, er du altid velkommen til at kontakte Nicolaj & Pernille på nn@compell.dk og høre om mulighederne for din virksomhed.

Ét svar til “Samarbejde med bloggerne i øjenhøjde: brugen af events”

  1. […] Inviter en række bloggere indenfor når du f.eks. har noget nyt at fremvise. Fordelen ved brugen af blogger-events er, at du fremviser produktet præcist som du ønsker, og kan sætte de ord på produktet som du ønsker. Du møder bloggerne i øjenhøjde, og nedbryder en barriere imellem personen som skal formidle dit budskab, hvilket ofte vil gavne det endelig budskab som bloggeren skal formidle. Læs hvordan du bruger blogger-events her. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.