Sender du dine nyhedsbreve direkte i graven?

Du har hørt det før, og nu får du gudhjælpemig lov til at høre det igen: Content er alfa og omega, når du skal skrive og udsende nyhedsbreve! Men er der virkelig ikke mere til nyhedsbreve end ”bare” at skabe godt content?

Godt du spørger, for jo, det er der faktisk: Timing!

Du bruger tid, energi og tankevirksomhed på at planlægge indhold til dine nyhedsbreve, men planlægger du dem rent faktisk – sådan helt bogstaveligt?

Tidspunktet for udsendelse betyder faktisk – i rigtig mange tilfælde – lige så meget som dit indhold. Ganske enkelt fordi tidspunktet er afgørende for, om dit indhold overhovedet bliver set. Så næste gang du skal til at trykke ”send”, så tænk lige over, om du er ved at sende alt dit hårde arbejde og dine knaldgode tilbud direkte til nyhedsbrevenes kirkegård – et stort, sort hul af indhold, der aldrig bliver set og læst.

Hvornår så…?

Hvornår er folk mest tilbøjelige til at åbne og reagere på dine nyhedsbreve? Der findes desværre (og heldigvis…) ikke ét tidspunkt, hvor du med garanteret succes og en åbningsrate på 100% kan sende dine nyhedsbreve ud.

Men der findes tidspunkter, der er bedre end andre.

Rigtig mange virksomheder begår den fejl, at de sender deres nyhedsbreve ud i weekenden i den tro, at alle da læser e-mails og shopper, når de har weekend. Det gør en lille procentdel af dine modtagere måske, men størstedelen af dem holder faktisk fri fra alt der hedder e-mails, og derfor også nyhedsbreve, når de har weekend.

Dine modtagere er mest aktive på deres telefoner, tablets og computere i hverdagene og ofte endda midt i arbejdstiden. Flere får sendt nyhedsmails direkte til deres arbejdsmail eller tjekker måske den private mail i løbet af arbejdsdagen og frokostpausen.

En undersøgelse fra University of Cincinatti viser endda, at folk, der får tid og lov til at holde små pauser til privat netsurfing i løbet af arbejdsdagen, både er gladere og mere produktive. Glem derfor alt om at arbejdstiden er lukket land for dig, der vil udsende nyhedsbreve. Udnyt hellere at dine modtagere tager disse små pauser i løbet af dagen. Giv dem muligheden for at bruge tiden på at læse dit nyhedsbrev og shoppe på dit website.

Aflur dine modtageres rutiner

Det er selvfølgelig ikke muligt at tilbyde små netsurfingpauser på alle arbejdsplader, ligesom der ganske enkelt heller ikke er tid til det for nogle af dine modtagere. Derfor må du som afsender lære dine modtagere at kende, idet det kan være nøglen til at finde det helt rette udsendelsestidspunkt.

Her hos Compell udsender vi jævnligt nyhedsbreve for en kunde, der henvender sig specifikt til ledere. Her fandt vi frem til, at det bedste tidspunkt for udsendelse er mandag og tirsdag kl. 06.00 om morgenen. Disse modtagere læser nemlig deres e-mails før de møder ind på arbejde og inden der ”går drift i ugen”. Faktisk oplevede vi netop med denne kunde en åbningsrate på hele 40% efter at have sendt nyhedsbrevet ud tirsdag morgen kl. 06.00. Til sammenligning oplevede vi, når vi udsendte senere på ugen, en betydeligt mindre åbningsrate på blot 24 %.

Nøglen til en højere åbningsrate ligger altså i at aflure dine modtageres rutiner. Ofte kan det betale sig at prøve sig frem med forskellige tidspunkter og ugedage, indtil du rammer plet. Dernæst kan du begynde at tænke udsendelseshyppighed. Bør du sende flere nyhedsmails?

Det vil jeg vende tilbage til senere…;)

Skal vi hjælpe dig med dine nyhedsbreve?

Har du brug for hjælp med dine nyhedsbreve, eller kunne du tænke dig en vurdering af, om du sender ud på det rigtige tidspunkt, er du mere end velkommen til at kontakte Compell til en uforpligtende snak om dine muligheder.

Kontakt os på info@compell.dk eller ring på 71 99 75 15.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.