Skal din virksomhed være en del af Black Friday?

Sidste år endte Black Friday med at blive årets største handelsdag. Og alt tyder på, at det bliver lige så vildt (eller endnu vildere) i år.

Men skal du og din virksomhed ride med på bølgen og blive en del af Black Friday?

Det bliver du måske klogere på i dette blogindlæg, som guider dig gennem de faser og overvejelser, der kan spore dig ind på, om Black Friday er noget for din virksomhed.

Hvis du efter denne guide beslutter dig for at gå all in på Black Friday, vil vi i den kommende tid også publicere en guide til, hvilke strategiske tiltag du kan implementere i din digitale markedsføring for at forberede dig bedst muligt, inden Black Friday løber af stablen den 25. november 2016. Læs mere om det i slutningen af dette blogindlæg.

 

Facts om Black Friday

Allerede i september begynder forbrugere at researche og søge på Black Friday-relaterede søgninger, og denne tendens stiger, jo tættere vi kommer på selve dagen. Danskerne har efterhånden vænnet sig til Black Friday og begynder derfor også at forberede sig på det. Det bør du også gøre.

Som med alt andet kan vi også se en udvikling i søgninger fra mobilen. Sidste år var en tredjedel af Black Friday-søgningerne fra mobilen, og denne procentdel bliver højst sandsynligt endnu større i år. Det er derfor særdeles vigtigt at have et mobiloptimeret website op til Black Friday.

 

Hvad kan man egentligt forvente?

 Hvis man har nogle relevante produkter og kampagner med den rigtige markedsføring, så er det ikke umuligt at man kan tidoble sin normale dagsomsætning.

 

Første fase: Beslut dig! Er Black Friday noget for dig?

Hos Compell møder vi mange, som er trætte af Black Friday, og som ikke mener, at konceptet er noget for dem. Black Friday er dog ikke noget, som forsvinder igen i løbet af den nærmeste fremtid, så som virksomhedsejer skal du vurdere, om det er noget, I vil være en del af.

Vi mener dog ikke, at man mister noget ved at ride med på bølgen. Det handler om at tilbyde rabat den ene dag, så hvis du har nogle varer, som kan skabe indtjening, så er der ingen grund til at lade være. Du kan samtidig få skaffet nogle nye kunder, som potentielt kan komme til at handle hos dig senere også.

Black Friday-konceptet skal selvfølgelig være i ånd med din virksomhed. Giver det mening for din virksomhed, får du bestemt noget ud af at være med og gøre en indsats. Føler du derimod ikke, at Black Friday stemmer helt overens med dit brand, så kan det være en ligeså klog beslutning at holde sig fra konceptet.

Første fase indebærer derfor, at man skal spørge sig selv, om man vil være en del af det her.

 

Anden fase: Find ud af, hvad du kan tilbyde dine kunder

Hvis du vil være en del af Black Friday, skal du tilbyde sine kunder noget ekstraordinært. Det er svært at sætte et bestemt facit på dette, men det kan eksempelvis være nogle produkter med en massiv besparelse. 5-10% i rabat er oftest ikke nok. Du skal nærmere op i nærheden af (og gerne over) de 20% i rabat, før det giver mening. Dette skal selvfølgelig også vurderes fra branche til branche.

 

Tredje fase: Implementér markedsføringstiltag for at gøre din Black Friday bedre

Hvis du har besluttet dig for, at din virksomhed skal tage del i Black Friday, så er næste skridt at begynde at implementere forskellige tiltag i din markedsføringsstrategi, så du kan få mest muligt ud af Black Friday. Denne fase bliver dog uddybet i et blogindlæg for sig. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få besked, så snart den næste guide bliver publiceret.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.