Skal du anvende emojis i emneoverskrifter?

Flere og flere virksomheder hopper med på emoji-bølgen, og brugen af emojis udvikles konstant. Det nyeste skud på stammen er Facebooks reactions, som tillader brugere at tilføje en emoji ud over det almindelige ”like”.

Mange bruger også emojis i private eller uformelle kommunikationssituationer, men hvad med i marketingsammenhænge? Er det eksempelvis gavnligt at bruge emojis i emneoverskrifter i e-mail-marketing?

Vi har her samlet en række fordele og ulemper, som kan give dig en idé om, om emojis i mails passer til kommunikationsformen for din virksomhed.

 

Fordele

  • Højere åbningsrate. Flere undersøgelser viser, at mails med emneoverskrifter indeholdende en eller flere emojis generelt har højere åbningsrater end mails uden. En e-mail med en emoji i emneoverskriften har altså større chance for at blive åbnet, fordi den tiltrækker opmærksomhed og vækker nysgerrigheden i folk.
  • Spar plads. Din emneoverskrift skal ikke være alt for lang, og især ikke når mailen åbnes på mobilen (som flere og flere gør). Derfor er det en fordel at bruge emojis, da de kun fylder ét tegn.
  • Emojis taler til vores følelser. Virksomheder prøver konstant at skabe personlige bånd til deres kunder, og det er ofte svært. Emojis har større tendens til at vække følelser, end ord har.
  • Skiller sig ud i indbakken. En emneoverskrift med emojis skiller sig ud blandt en masse andre mails i en fyldt indbakke. Du vil gerne have, at folk skal være nysgerrige og have lyst til at læse dit nyhedsbrev, så ved at anvende emojis kan du nemt få dit nyhedsbrev til at skille sig ud og tiltrække opmærksomhed.

Der er mange fordele ved at anvende emojis i dine emneoverskrifter, men der er også nogle ting, du skal overveje en ekstra gang, inden du går i gang med at bruge dem.

 

Ulemper

  • Det skal give mening. Det er vigtigt ikke bare at anvende emojis i flæng. De skal passe til e-mailens indhold samt den sammenhæng, de bliver anvendt i. Prøv at teste dine nyhedsbreves åbningsrater både med og uden emojis.
  • Troværdighed. Hvis du har et seriøst brand, kan det virke uprofessionelt at anvende emojis i en emneoverskrift med et seriøst emne. Overvej derfor, om kun nogle emojis passer til dit brand, eller om du helt skal lade være med at bruge dem. Du kan altid prøve at teste det på en lille del af dine abonnenter for at se, hvordan det virker.
  • Tænk på, hvem din målgruppe er. Alt efter hvem din målgruppe er, kan du overveje, om du skal lade være. Hvis du fx ønsker at nå ud til den ældre del af befolkningen, er det måske ikke emojis, der vil engagere dem mest.
  • Ikke alle mailsystemer kan vise emojis. Test derfor dine emojis i forskellige systemer, inden du sender ud. Lav evt. dit eget ”kartotek” med emojis, som du ved fungerer.

 

Emojis kan være et effektiv redskab til at skabe opmærksomhed om din virksomhed i din kundes indbakke, men de skal bruges med omhu, og de skal passe til både din virksomheds brand og mailens indhold. Hvis emojien til gengæld passer i den sammenhæng, de anvendes i, kan de være med til at tiltrække positiv opmærksomhed og nysgerrighed. Hvis du har taget forbehold for ulemperne, og de passer til dit brand, er der ikke andet før end at begynde at teste dem af – måske fører de en højere åbningsrate med sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.