Som forbruger eller samarbejdspartner – det smitter

shutterstock_133642910

Det at være autentisk er meget vigtigt, ikke kun individuelt som menneske, men også som virksomhed.

Jeg tror, at fremtiden (og til dels også nutiden) ser sådan ud, at vi i langt højere grad handler med troværdigheden, med værdier og mission, og hvis vi oplever, at en virksomhed ikke handler i tråd med de værdier, som denne giver udtryk for at have, så vælger vi den som forbruger og som samarbejdspartner fra.

Når du går ind i et samarbejde, vil det automatisk smitte af på dig, hvem din samarbejdspartner er og omvendt.

Hvis du sidder og læser om en virksomhed og ser, at de samarbejder med Danske Bank, Lego eller WaterFront Communications, så vil du måske ændre opfattelse af virksomheden afhængig af hvem af disse, der er deres samarbejdspartner.

Hvis du opfatter en af deres samarbejdspartnere som henholdsvis troværdig eller utroværdig, vil det påvirke din opfattelse af virksomheden og måske være udslagsgivende for, om du vælger dem til eller fra.

Det er ikke længere nok at fremstå troværdig

Da Danske Bank lancerede deres nyeste reklamekampagne ”New Normal – New Standards”, resulterede det i en kæmpe mediestorm fra forbrugerne. Reaktionen var ganske voldsom og Danske Bank kom i stiv modvind her i Danmark.

Det var ikke kampagnen i sig selv, der skabte reaktionen – den var ganske fin. Reaktionen gik på, at budskabet i kampagnen ikke stemte overens med forbrugernes opfattelse af Danske Bank som virksomhed. De fremstod derfor som utroværdige.

De sociale medier og virksomheders troværdighed

Firmaer kan ikke længere styre deres branding, som de har kunnet tidligere, da de sociale medier er udenfor deres kontrol, og disse rykker hurtigt.

Derfor er det utroligt vigtigt, at man som virksomhed er bevidst om ikke blot at fremstå, men også at være troværdig, for det er i sidste ende forbrugerne, der bestemmer, om man overlever eller ej og der skal ikke meget til for at fremstå utroværdig.

Derfor er det vigtigt at kommunikationen i de enkelte virksomheder bliver prioriteret højt, så man kan være hurtig på tasterne ikke blot for vidensdeling, branding og marketing, men især også ved at være dér, hvor ens kunder er og svare dem samt deltage i de debatter, der rør sig indenfor ens felt.

Det er samtidigt vigtigt, at de mennesker, man har ansat til at være ansigtet udadtil, til at lede virksomheden og til at stå for kommunikationen – at de er troværdige mennesker med personlige værdier, der stemmer overens med virksomhedens.

Du kan læse mere her: Troværdighed

Kommunikation med fingeren på pulsen

Som kunde kan man godt se igennem fingre med, at en virksomhed begår fejltagelser, hvis virksomheden tager ansvar for fejltagelsen, retter op på den og beklager – det giver respekt.

Jeg tror også, at fremtiden byder på mange spændende muligheder for bloggere og kommunikatører, da mange virksomheder måske ikke har tid eller ressourcer til at få deres navn og deres værdier ud, eller blot for at en bloggers goodwill som værdier smitter af på dem som virksomhed.

Derfor tror jeg, at vi på sigt vil se flere og flere virksomheder indgå samarbejde med bloggere, som ofte også befinder sig på de sociale medier og har fingeren på pulsen.

LT2profil

Jannie Nielsen Hansen / LoveRoad.dk – JannieNielsenHansen.dk

Forfatter: Jannie Nielsen Hansen er blogger, kommunikator og inspirations-fe og skriver om livet med udgangspunkt i troværdigheden.

Vil du læse mere af Jannie kan du se hendes blog og hjemmeside:

LoveRoad.dk

JannieNielsenHansen.dk

Citatfreak.dk

Du er også velkommen til at tjekke ind på Facebook og klikke “Synes godt om” på LoveRoad.dk, så vil du kunne holde dig orienteret om nye indlæg, få link til andre artikler, samt citater og hvad der lige optager mig om mennesker, livet, værdier, troværdighed og kærligheden – Helt ærligt!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.