Tanker til weekeden: Done is better than perfect

I den forløbne uge, er jeg flere gange blevet bekræftet i et citat, jeg læste for et stykke tid siden. Jeg kan ikke huske, hvor det stammer fra, men jeg har taget det til mig, og jeg vil gerne dele et par tanker om hvorfor.

Færdigt er bedre end perfekt

Sådan lyder citatet frit oversat, og hvad tolker jeg så ud af dette.

I min optik handler citatet om at få tingene gjort, af få opgaverne eksekveret og komme videre i processen. Intet i denne verden er perfekt, og uanset hvor meget der korrekturlæses, er der tastefejl, der vil blive overset, ligesom der vil opstå uforudsete situationer, uanset hvor meget diverse processer gennemtænkes. Derfor mener jeg, at det er sundt at arbejde med et vist forbehold overfor en stræben efter perfektion. Den kan nemlig nemt komme til at stå i vejen for, at du når de resultater, der virkelig betyder noget for din forretning.

Det handler om eksekvering

En forretning er sat i verden for at skabe resultater, og det kræver ikke overraskende eksekvering. Man siger normalt at to sæt øje er bedre end et, og det er klart at gennemgang og dobbelttjek er centrale for fejlsensitive processer. Men er det altid bedre at have en lang række ‘checkpoints’ inden en process kan afsluttes?
Det mener jeg ikke. Mange processer bliver langt hurtigere og mere fleksible, hvis en eller få personer er ansvarlige for disse, og hvis disse personer forstår værdien af ‘godt nok’. Godt nok er nemlig perfekt i rigtigt mange sammenhænge. Den gevinst, der er at hente i hurtig eksekvering, vil ofte vise sig at være langt større end værdien i regid kvalitetssikring.

Det uperfekte rykker

I en online verden, giver det endnu mindre mening at lade sig paralysere af angsten for det uperfekte, fordi alting altid kan rettes til på forholdsvis kort tid – det er ikke som ved tryksager, hvor en fejl kan koste dyrt at rette.

Inden for online forretningsudvikling, vil det nærmere koste dig dyrt at hænge i bremsen frem for at få skabt det indhold, som dine potentielle kunder søger efter og få det publiceret på din hjemmeside, få bygget de links, der skal til for at din webshop rykker eller få taget det nye kampagne-initiativ, der skal omvende glade førstegangskøbere til loyale kunder.

 

Derfor er min opfordring til denne weekend, at du tager en pause til at tænke over, hvor ofte det faktisk er meget bedre at producere et resultat end at producere det perfekte resultat.
God weekend!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.