Dengang man kun havde fastnettelefon, hørte musik på kassettebånd og så film på VHS

De gode gamle dage er for længst forbi og verden har forandret sig.

Den digitale tidsalder buldrer derud af og man må hellere se at få kridtet skoene for at følge med, ellers bliver man efterladt i tomrummet ude af stand til at begribe, hvad der skete.

Men lad nu ikke det negative efterskælv få overtaget.

Verden i dag er blevet mindre, men mulighederne er samtidigt blevet større, og det handler mere end alt om at have mod nok til, at gribe de muligheder og turde forandre og tilpasse sig til de skiftende tider.

Strategierne er døde

Torben Rick, en erfaren erhvervsleder har skrevet et spændende indlæg på sin blog: Rapid rate of change is killing strategy

Ifølge dette indlæg skal man som virksomhed være meget forandringsvillig og glemme fordomstids traditionelle strategier og i stedet tage højde for samfundets hastige udvikling.

Her omtales de traditionelle strategier som døde og det er slut med at lave langsigtede planer og strategier for virksomhederne.

Hvis man skal se på den udvikling der hidtil har været gennem de sidste årtier, kan der være noget om snakken.

Verden er gået ind i, det man kan kalde en digital tidsalder, hvor selv de mest almindelige ting, som at læse en bog, skrive et brev eller høre musik er blevet digitaliseret.

Forandring er blevet en del af hverdagen for mange virksomheder, og der findes et utal af eksempler på virksomheder, som ikke var klar til at forandre sig og derefter blev efterladt i tomrummet, overhalet af de virksomheder, der forstod at være innovative og villige til forandring.

Her kan nævnes Nokia og Kodak, som blev overrasket af den digitale tidsalder og ikke formåede at fastholde deres placering som ”market leader”.

Compell og strategierne

Hos Compell skal der, i vores strategi udvikling, også være plads til forandringer. Som et godt eksempel kan nævnes vores SEO strategier.

Det siges i SEO verdenen at Google laver omkring 400 algoritme opdateringer om året.

En gang imellem kommer der også nogle store opdateringer som deres Panda opdatering og den nyeste Pingvin opdatering.

Her er det vigtigt at vi, hos Compell, er parate til, at følge med de nye opdateringer og tilpasser os så vi kan holde vores muligheder åbne og ikke blive efterladt i tomrummet.

Vi ved ikke hvordan den næste Google opdatering kommer til at se ud og derfor er det vigtigt at have en finger på pulsen i dagligdagen så man kan være på forkant med fremtiden.

Grib muligheden

Men er der ikke langt fra at sige ”vær parat til forandringer” til ”de traditionelle strategier er døde”? Handler det i bund og grund ikke om at gribe muligheden for at udvikle og differentiere sig fra andre virksomheder?

Det er svært at komme i mål hvis man dræber strategierne helt og ikke sætter sine mål og visioner for fremtiden op, af frygt for at vejen til målet bliver anderledes end planlagt.

Vi kan ikke længere forudsige fremtiden som vi kunne da samfundet var mere stabilt men det behøver vi heller ikke, så længe vi er klar til at gribe de muligheder forandringerne bringer med sig.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.