Vind dine kunder inden de står i butikken – det kan allerede være for sent

Offline butikker og online shops står med samme udfordring

Dette er tredje artikel i serien om Zero Moment of Truth. Læs første artikel “Zero Moment og Truth” og “Word of mouth – ikke bare et buzzword” her.

En far kører sin søn til fodbold, men opdager på vejen at sønnens benskinner synger på sidste vers. Inden kampen går i gang finder faren mobiltelefonen frem, går på internettet og søger efter benskinner til børn. Han læser anmeldelser, ser på tilbud og skimter ratings. Informationsindsamlingen er for alvor gået i gang. Inden kampen er ovre, har han fundet et godt tilbud, hvor han vil købe nye benskinner til sønnen dagen efter. Den efterfølgende dag går han ind i butikken og fortæller at han gerne vil købe model Sport til 300,- uden indflydelse fra servicen i butikken.

Sådan kunne en typisk købsproces se ud for et utal af produkter i en offline butik såvel som en online shop. Når ønsket og lysten er tilstede er informationsindsamlingen next step – med andre ord Zero Moment of Truth. Men hvad kan man stille op, hvis beslutningen om et køb allerede er foretaget inden kunden præsenteres for den fysiske som virtuelle butikshylde?

[blockquote cite=”Jim Lecinski, ‘Winning the Zero Moment of Truth'”]

There’s simply no way to succeed, really, if we’re going to rely on foot traffic and just our one little storefront.

[/blockquote]

[framed_box]

Gode råd til at vinde dit Zero Moment of Truth, inden kunden står foran hylden – uanset om den er fysisk eller virtuel:
  1. Hav en ansvarlig
  2. Find dit Zero Moment of Truth
  3. Svar på spørgsmålene der bliver stillet
  4. Effektiviser
  5. Vær hurtig
  6. Husk video
  7. Hop ud i det.

[/framed_box]

1) Hav en ansvarlig.

Hvis der ikke er nogen ansvarlig, hvem skal så forandre situationen? ZMOT er essentiel og kræver en plads i budgettet.

2) Find dit Zero Moment of Truth.

Hvad er ZMOT for netop dit produkt, din kategori og dit brand? Der er stor forskel på online dating og morgenmadsprodukter. Start med at indtaste dit produkt type i et søgefelt og se hvad der automatisk bliver udfyldt med. Hvis der for eksempel indtastes ’blender’ dukker ’blender test’ og ’blender tilbud’ automatisk op. Disse indikerer de mest populære søgninger og ikke mindst et billede af Zero Moment of Truth af dit produkt.

Gennem fx Googles Keyword Tool vil du kunne komme endnu nærmere. Dette værktøj kan vise dig dine relative søgninger omkring et emne og hvor populær hver enkelt søgning er. Hertil vil det være muligt at indtaste din URL-adresse, og værktøjet vil så analysere indholdet af alle dine sider på din hjemmeside, gennemgå søgninger foretaget af virkelige brugere inden for de sidste 30 dage og finde dem, der matcher din forretning. Du vil så modtage en målrettet liste af søgeord, som virkelige brugere benytter sig af.

3) Svar på spørgsmålene der bliver stillet.

Hvis der søges efter ’blender egenskaber’ og der herefter dukker resultater op med ’kvalitetsblender kun 400,-’ kan der skabes frustration og irritation hos modtageren. Groft sagt, så ville man nok søge på ’blender priser’ eller lignende, hvis det var det, man ønskede svar på. Sørg derfor for at have landingpages, der besvarer forbrugerens spørgsmål. Det er ikke nok at vide hvad, hvilke spørgsmål folk stiller, du skal også besvare dem.

4) Effektiviser.

Du kender nu til dit brands ZMOT, ved hvilke spørgsmål, der bliver stillet og du ved, hvor du dukker op henne. Næste skridt må så være at effektivisere, så du dukker mere og bedre op. Overvej fx om dine kampagner eller hjemmeside dukker op på samme måde på en computerskærm som på en mobiltelefon. Forskellen bør være klar. Brugervenlighed og søgeresultater fungere helt forskelligt og kræver derfor seperat håndtering. At effektivisere er en løbende proces, som klart vil kunne give pote i sidste ende.

5) Vær hurtig.

En informationssøgning kan være tricket af forskellige årsager fx et råd fra en kammerat eller et nyhedsspot. En bølge af nysgerrighed kan toppe på ét tidspunkt, mens det daler på et andet. Det handler derfor om at være tilstede og spot on, når dit produkt bliver omtalt og søgt efter.

6) Husk video.

Video kan blive brugt i mange sammenhænge – også til simple spots for dit produkt. Youtube bliver brugt af et utal af mennesker verden rundt og er et medie, der kan viderebringe dit budskab på en enkel måde. Vi vil gerne se produktet i brug og vide mere om det, end reklamerne fortæller.

7) Hop ud i det.

På internettet tager det et splitsekund at være i gang med at forbedre dit indblik i Zmot. Du behøver ikke en langsigtet strategi, den bedste start er at hoppe ud i det. Vær proaktiv, modig, intuitiv, lav fejl og lær af dine fejl – det kan give pote i den sidste ende.

Fysisk eller virtuel butik – tag udfordringen op

Om du har en butik på Bredgade eller én med www til fornavn, så bør du overveje, hvad du kan stille op i dine kunders Zmot. Ved at bevæge sig udover dørtærsklen kan du komme kunden i forkøbet og være spot on, allerede når kunden tænker på at tænke på at købe. Du kan fx være opmærksom på hvilke søgeord, der bliver benyttet i vejen til dit produkt. Optimer løbende din søgemaskine, bannerannoncer osv., så du er forberedt på bølger af interesse. At være til stede hvor kunden er kræver omtanke og ressourcer, men det kan overtale kunden til at besøge din forretning – de kommer ikke af sig selv.

Læs første artikel “Zero Moment og Truth” og anden artikel “Word of mouth – ikke bare et buzzword” her.

Kilde: ”Winning the Zero Moment of Truth” af Jim Lecinski, Vice President, US Sales & Service. Google, Inc

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.