Virker produktlisteannoncer?

Virker produktlisteannoncer?

I november 2013 lancerede Google endelig det længe ventede Product Listing Ads (eller på dansk, produktlisteannoncer) i Danmark, og de er spået en stor fremtid primært for webshops – men virker de?

Hvad er det så de kan, de såkaldte produktannoncer?

Produktannoncer vises på søgenetværket, når en bruger søger efter et produkt på Google, fx ”velcro støvler til børn”. Brugeren får vist et billede af produktet sammen med en kort beskrivelse, pris og navnet på den pågældende butik.
Når brugerne klikker på produktannoncen, omdirigeres de til websitet, hvor de kan købe varen.

Annoncøren betaler kun i det øjeblik en bruger klikker på annoncen, på samme måde som med almindelige
kendte annoncer fra Google AdWords.

Følgende annoncer er vist ved en Google søgning på ”velcro støvler”

pla

For at gøre alle sine produkter fra webshoppen synlige i Google, har Google oprettet det, der hedder Merchant Center, hvorfra alle produkterne kan uploades via et produkt feed. Herefter skal Merchant Center linkes med din AdWords konto, sådan at du via AdWords kan fortælle hvad du max er villig til at betale for et klik på din produktannonce.

En rigtig smart ting er, at du kan sætte din webshop til automatisk at lave et produktudtræk, fx.én gang pr. uge eller hver dag, hvis du dagligt ændrer priser, produkter eller har udsolgte varer.

Dette sparer dig for meget tid, og med en stor webshop kan det praktisk talt være helt umuligt, hvis alle rettelserne fra webshoppen efterfølgende skulle rettes i dine AdWords annoncer. Men via samarbejdet mellem Merchant Center og AdWords får kunderne nu hele tiden vist aktuelle produkter og skulle en vare fx være udsolgt, kan den sættes til ikke at blive vist. Hermed bruger annoncøren ikke markedsføringsmidler på udsolgte varer og kunden bliver ikke sendt til en webshop med udsolgte produkter.

En stor pose penge er ikke længere nok

Det nye i forhold til administrering af produktannoncer i AdWords er imidlertid, at det ikke er muligt at tilføje de søgeord du ønsker kunderne skal finde dine varer på. Her er det nemlig Google, der bestemmer hvad de synes er relevant i forhold til kundens søgning og det er derfor ikke muligt at ofre en stor pose penge på et bestemt søgeord.

Derfor er det meget vigtigt at beskrive produkterne udførligt med relevante overskrifter, uddybende beskrivelser og pris. Som sagt tjener Google kun penge, hvis der bliver klikket på din produktannonce, og har du nogle dyre produkter i forhold til konkurrenterne, ja, så klikker kunderne nok ikke på netop din annonce.

Hvad viser de første erfaringer?

Produktannoncerne er altså et nyt tilbud fra Google, og erfaringer fra USA (hvor de har kørt lidt længere end her i Danmark) tyder altså på, at det er et godt tilbud, der kan blive dyrt at takke nej til. Antallet af produktannoncer er nemlig steget markant, og de har oven i købet overtaget en stor andel af de klik, der tidligere gik til almindelige AdWords annoncer. Denne tendens vil med 99 % sikkerhed også ramme her i Danmark, og vi er allerede ved at tage produktannoncerne til os.

Hvis du ikke kommer med?

Vi har vænnet os til at handle online med hjælp fra tjenester som Pricerunner, Amazon, Kelkoo og mange flere. Vi bliver mere og mere produktspecifikke og søger den billigste og mest komfortable måde at købe de produkter vi efterspørger.

Derfor er produktannoncerne forsigtigt landet, sådan at vi har vænnet os til dem, inden der senere (præcis hvornår ved vi ikke endnu) også bliver åbnet op for Google Shopping. Med Google Shopping kan du ligesom hos alle de andre prissammenligningstjenester søge på fx ”sort børnesko” i et bestemt prisinterval, se billede nedenfor:

 

Skærmbillede 2014-02-04 kl. 15.20.58

Når denne nye form for produktsøgning kommer til landet, vil det komme de virksomheder, der allerede er med på produktannoncerne, til gode, da de virksomheder vil have lært brugernes søgetermer i forhold til deres produkter, og det vil give et klart forspring.

Flere klik for pengene

Da vi går imod mere og mere produktspecifikke søgninger, vil man kunne ’købe sine klik’ billigere med produktannoncer end de traditionelle AdWords annoncer. Lavere klikpriser er en fordel i sig selv, men produktannoncer har også vist sig at kunne generere højere click-through rater (CTR) end AdWords annoncer. Flere klik for færre penge giver derfor annoncøren et højere afkast af annoncekronerne.
For at slutte med spørgsmålet jeg stillede i starten, nemlig om produktannoncer virker – så er svaret:
Ja det gør de i den grad, og det bliver spændende at følge udviklingen i takt med flere og flere virksomheder kommer med på denne trend.
Du kan også få vist produktannoncer i display netværket ved at opsætte re-marketing. Herefter lader du Google indsætte dine produkter fra produkt feedet i bannere, men det er en hel anden historie.

Har du spørgsmål?

Skal du have hjælpe til at få sat dine produktannoncer op eller har du spørgsmål eller kommentarer skal du være velkommen til at kontakte os på (+45) 71 99 75 15 eller info@compell.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.