Virksomhedsblog – Hvorfor?

Virksomhedsblog – Hvorfor?

Vi har tidligere skrevet en del omkring de personlige blogs, og hvordan et samarbejde med disse bloggere kan være fordelagtigt for virksomheder. Men har din virksomhed egentlig overvejet muligheden for oprette sin egen virksomhedsblog? Hvis ikke, så læs med i dette indlæg og find ud af, hvorfor det kan være en rigtig god idé for din virksomhed.

Hvorfor kan din virksomhed bruge en blog? 

shutterstock_126540911Der er flere grunde til at en virksomhedsblog kan være en fordel for lige netop din virksomhed. Disse fordele gør sig oftest gældende for små og store virksomheder – og endda helt store globale virksomheder er begyndt at benytte sig af virksomhedsblogs, og begrundelsen er ofte at finde heriblandt.

Her får du fem grunde til hvorfor din virksomhed bør benytte sig af en virksomhedsblog:

Hvem arbejder, når du ikke gør?

Det gør din blog! Bloggen er altid online og er altid klar til, at svare på relevante spørgsmål og trække relevante besøgende ind på din blog og din hjemmeside.

Har dit arbejde i virksomheden og med produkterne givet dig viden?

Hvis du kan svare ’ja’ til dette spørgsmål, hvorfor så ikke dele denne viden med andre? Brug din virksomhedsblog til, at positionere dig eller din virksomhed som eksperter på området – både overfor forbrugerne og medierne. Ydermere, så vil der også igennem opbygning af bloggens autoritet, være mulighed for at skabe masseeksponering, da diverse journalister altid er på udkig efter autoritære personer indenfor nicheområder.

Har du tidligere modtaget spørgsmål fra kunder?

Del denne viden med andre, som står i samme problem – og nej, her taler vi ikke om den almindelige FAQ, men herimod de problemer, som er svære at besvare og som kunder sidst i købsprocessen måske ofte oplever. Forbrugerne er trætte af de almindelige FAQ’er, og vil foretrække at få deres problemstilling besvaret igennem et moderne medie som bloggen.

Fremskyd din egen og din virksomheds kreativitet!

Igennem en konsistent blogskrivningsproces, vil udfordringerne ofte være at skabe kontinuerligt indhold på et brugbart niveau. Denne proces presser dig til at være kreativ og skaber samtidig mulighed for udvikling af din virksomhed.

 Lad indholdet støtte din trafik.

Du har sikkert allerede hørt omkring begrebet ’content marketing’, og det er der en grund til. Mængden af indhold, der skabes er ofte tæt sammenknyttet med besøgende fra søgemaskiner som f.eks. Google. Google har præference for indhold, også gerne frisk indhold. Sammensat med det faktum at produktsider ofte er statiske, så vil en blog være den oplagte måde jævnligt at få nyt indhold og herved besøgende til din side.

[framed_box]

Hurtige facts omkring virksomhedsblogs

  1. Virksomheder med tilknyttet blog, har flere indekserede sider.
  2. Amerikanske studier viser, at virksomheder som blogger, har 97 % flere indgående links
  3. Studier af blogs benyttes oftere og oftere i købsprocessen, og i flere lande oftere end sociale medier som f.eks. Facebook.
  4. Amerikanske studier viser at 61 % af forbrugere i USA har foretaget køb baseret på et blogindlæg. Danske studier fremviser lignende tendenser.

[/framed_box]

Eksempler på virksomhedsblogs:

Bro Kommunikation står bagved bloggen Bro blog, hvor de skriver omkring alt indenfor kommunikation, ligefra retsskrivning til kommunkations som markedsføring. Besøg deres blog her.

Mammashops blog omhandlende alt fra guides til deres produkter til leksikon til den nybagte mor med råd og vejldning. Ved Mammashops blog ses en tæt sammenknytning med deres startegi om, at møde den enkelte mor i øjenhøjde. Besøg bloggen her.

Bapoon benytter deres nyoprettet blog til, at fremvise den indsamlede viden fra branchen til deres besøgende og læsere af nyhedsbrevet. Bloggen vil fremadrettet tvinge holdet bagved Bapoon til, at forblive kreative for konstant, at opretholde kvaliteten af bloggen. Besøg den her.

Når først du har taget skridtet til at lave en blog for din virksomhed, så er det bare at tage sig tiden til lave og skrive indlæg dertil. Som resultaterne overover viser, så kan det være godt for din virksomhed, hvis du kan vedligeholde bloggen i en længere periode.

6 svar til “Virksomhedsblog – Hvorfor?”

  1. Thomas Ole Brask Jørgensen siger:

    Hrj Nicolaj

    Fint indlæg om gode grunde til at bruge en virksomhedsblog. Herudover ser jeg også, at I også selv er aktivt skrivende på jeres blog – i modsætning til mange andre bureauer som gør sig inden for online marketing. Bliv ved med det, og gør en forskel.

    Mvh

    Thomas Ole Brask Jørgensen

    • Nicolaj Nielsen siger:

      Hej Thomas

      Tak for rosen! Vi har som mål at opretholde en aktiv blog her på Compell, da det er en nem og effektiv måde at lærer fra os (samtidig med muligheden for at komme tættere på vores kunder, samarbejdspartere eller bare folk med interesse indenfor online marketing).

      Fedt du læser med.

      • Thomas Ole Brask Jørgensen siger:

        Helt enig.

        Jeg sidder for øjeblikket og arbejder på et projektforslag (det indebærer sociale medier, blog og om muligt integration af CRM-system) til en større cykelkæde i Kbh.

        Her er man obs på de klare fordele, der er ved brugen af en blog til at komme tættere på deres kunder, men der skal alligevel en fornuftig business case til, før de siger god for det. Det skyldes naturligvis usikkerheden om
        omkring målingen af ROI.

        Jeg fandt i øvrigt Compell via et indlæg fra din side af på ivaekst.dk.

        • Nicolaj Nielsen siger:

          At fremvise ROI på en virksomhedsblog (eller bloggermarkedsføring) kan nogle gange være svært – dette siger jeg selvfølgelig fordi der med sådan en blog kommer en masse fordele som kan være svære at måle på (herunder branding, seo-effekter etc.).

          Håber IVÆKST og indlæg her på Compell kan fungere som inspiration (eller en decideret case). Kan også anbefale at kigge på Bro kommunikation (Bro Blog) som også håndtere virksomhedsblogs godt. Ellers skal du altid være velkommen til at kontakte os.

  2. […] Den beskrevne proces er ikke noget, du blot skal foretage én gang, men noget du løbende bør varetage. Tjek derfor igen om 6-12 måneder, om det indhold du har skabt i mellemtiden kan have behov for denne gennemgang. Tænker du, at du ikke har noget gammelt indhold på din hjemmeside, som kunne have godt af denne gennemgang, så kunne det være en ide at tjekke vores indlæg omkring virksomhedsblogs her. […]

  3. […] Googles favorisering af nyt indhold, så vil det endvidere være fordelagtigt at gøre brug af en virksomhedsblog (med fordel på DITDOMÆNE.dk/blog). Igennem en jævnlig opdateret blog på dit domæne, vil du […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.